
MEB’in 2016 yılı faaliyet raporu
yayımlandı. Din Eğitimi Genel Müdürlüğü, ayrılan 3 milyar 885 milyon TL’lik
bütçenin neredeyse bir buçuk katı harcama yaparken imam hatiplerdeki
devamsızlık ve okul terkleriyle ilgili çalışma yapıldığı itirafı geldi. Yatılı
imam hatip sayısının artırılmasına karar verildi. Raporda öne çıkan başlıklar
şöyle;
Din eğitimi için iki katı harcama: MEB,
2016’da Din Öğretimi Genel Müdürlüğü’ne 3 milyar 885 milyon 523 bin 460 TL.
bütçe ayrılıken söz konusu kurumun yaptığı harcama 4 milyar 979 milyon 718 bin
354 TL oldu. Müdürlük, MEB bünyesinde bütçeyi en çok aşan kurumlardan oldu.
İHL’de devamsızlık itirafı: Büyük
yatırıma karşın eğitim kalitesinin yetersiz olduğu ve devamsızlığın sık
görüldüğü imam hatip okullarıyla ilgili hazırlanan rapor doğrultusunda
devamsızlığı önlemek için çalışmalar yürütüleceği raporda belirtildi. Ayrıca
öğrencilerin yatılı olarak kalabileceği pansiyonlu İHL sayısının artırılmasına
karar verildi. Buna göre, şu an 65 olan pansiyonlu İHL sayısı önümüzdeki
öğretim yılı 145’e çıkarılacak. Bakanlık, devamsızlığın fazla olduğu illerdeki
okullara da öğretmen, öğrenci ve yöneticilerin görüşlerini almak için
ziyaretler düzenleyecek.
Bütçe payında kısmi artış: GSYH’dan
eğitime ayrılan pay 2016’da yüzde 3.55 oranında gerçekleşti. Buna göre geçen
yıl GSYH 2 trilyon 148 milyar TL olurken, eğitime ayrılan pay, 76 milyar 354
milyon 306 bin oldu. 2008 yılında, bütçenin yüzde 2.41’i eğitime ayrılırken
2013’e kadar düzenli artışla bu oran 2013’e kadar istikrarlı artışla yüzde 3.03
seviyesine kadar çıktı. Ancak bu yıldan itibaren artışta duraksama gözlendi.
2015’te yüzde 0.03 oranla 3.16’ya düşen bütçedeki eğitim payı 2016’da ise 0.19
oranında artış gösterdi.
Okullar çürük kaldı
2016 yılında yaklaşık bin okul binası
depreme dayanıklılık açısından incelendi. Bu inceleme sonucunda güçlendirme
gerekliliği tespit edilen eğitim binalarından güçlendirilmesi yapılanların
oranı yüzde 25 olarak hedeflendi ama bu hedefe de ulaşılamadı. Güçlendirilen
eğitim binası oranı yüzde 8 oldu. Standartlara, engellilerin kullanımına,
müfredata ve mevzuata uygun olarak 25 yeni eğitim ortamı projesi yapılması
hedeflendi ancak tek bir proje bile yapılamadı.
Kitap yok: Rapora göre, 2016 yılında
okul kütüphanelerine 150 bin kitap gönderilmesi hedeflendi. Ancak sadece 28 bin
728 kitap yollanabildi. 100 kültür kitabı basılması hedefi de tutturulamadı ve
sayı 18’de kaldı.
Öğretmen kıyımı yaşandı: Özellikle 15
Temmuz sonrasında yaşanan ihraçlarla MEB bünyesindeki öğretmen kadrosunda büyük
değişim yaşandı. Meslekten emekli olanlar da dahil edildiğinde 2016’da
öğretmenliği bırakan personel sayısı 44 bine ulaştı. MEB yaşanan öğretmen
açığını kapatmak için 2016 yılında 49 bin öğretmen ataması yaptı. Ancak bu
öğretmenlerin adaylık sürecini tamamlama süreci göz önüne alındığında 2016 -
2017 yılında büyük bir öğretmen açığı yaşandığı gözler önüne serildi.
FATİH PROJESİ’NDE HÜSRAN
Eğitimci Alaaddin Dinçer, raporda öne
çıkan rakamları değerlendirdi:
* FATİH projesinde 600 bin tablet
bilgisayar seti dağıtılması hedeflenirken, bu sayı 11 bin 881’de kaldı.
* 1 milyon 92 bini genel ve mesleki
liselerde, 53 bini Anadolu imam hatip liselerinde, 270 bin 179’u ilkokullarda,
26 bin 634’ü imam hatip ortaokullarında ve 475 bin 455’i genel ortaokullarda
olmak üzere 1 milyon 917 bin 702 öğrenci 20 gün ve üzerinde devamsızlık yaptı.
* İlkokullarda öğrencilerin yüzde
44,70’i (2 milyon 396 bin) ortaokullarda öğrencilerin yüzde 42,22’si (1 milyon
836 bin) İHL’lerde yüzde 47’si (235 bin) imam hatip ortaokullarında yüzde 21’i
(11 bin 52) sanat, spor, kütür ve biim etkinliklerine katılmadı.