
Eğitim-Sen, Milli Eğitim Bakanlığı’nın
(MEB) geçtiğimiz günlerde açıkladığı istatistiklerini değerlendiren bir rapor
hazırladı. Rapor, 4+4+4 eğitim sisteminin 4 yıl boyunca özel okullar ve imam
hatip okullarının nasıl palazlandırıldığını ortaya koydu. Bugün her 100
öğrenciden 16’sı imam hatip okuluna gönderilirken, özelleştirme politikalarıyla
özel okulların sayısı iki kat arttı. Eğitim Sen, açıklanan verilerin eğitimde
yaşanan çöküşü gösterdiğini belirtti.
Eğitim Sen, eğitimde hayata geçirilen
4+4+4 düzenlemesinin dördüncü yılına ilişkin rapor açıkladı. Rapor 4+4+4’ün ilk
dört yılında eğitim sisteminde yaşanan yoğun ticarileşme, özelleştirme, özel
okullara yöneliş ve eğitimde yaşanan yoğun dinselleştirme uygulamalarını ortaya
koydu.
MEB’in laik-bilimsel eğitim karşıtı
politikalar izlediğini belirten Eğitim Sen özel okullar ve imam hatip
okullarının sayısındaki olağanüstü artışa dikkat çekti.
Raporda devlete ait ilkokul ve ortaokul
sayısı azalırken, özel okullara yönlendirilen öğrenci sayısının tavan yaptığı
belirtildi. Yine raporda, 4+4+4 öncesinde Türkiye’deki 4 bin 664 olan özel
okulun resmi okullara oranının yüzde 10’dan bu yıl yüzde 20 gibi yüksek bir
seviyeye çıktığı vurgulandı. Raporda, devlet okullarının kendi kaderine terk
edildiğinin altı çizilirken, özel okulların kamu kaynakları ile desteklendiği
belirtildi. Eğitim Sen bu politikalar sonucu yüz binlerce çocuğun eşit ve
parasız eğitim hakkının açıkça ihlal edildiğini ve kamusal eğitimin MEB eliyle
tasfiye edildiğini vurguladı. Eğitim Sen, eğitim sürecinin en önemli
kademelerinden birisi olan okul öncesi eğitimde Türkiye’nin, OECD ülkeleri
içinde son sıradaki yerini koruduğuna da dikkat çekti.
100 ÖĞRENCİDEN 16’SI İMAM HATİPLİ
Bakanlık istatistiklerinde yer verilen
ve her yıl katlanarak artan imam hatip okullarının sayıları da eğitimdeki
muhafazakarlaşmayı gözler önüne seriyor. Yine rapora göre, “4+4+4 öncesinde
2011-2012 eğitim-öğretim yılında 537 İmam Hatip Lisesinde (İHL) 268 bin 245
öğrenci varken 2016-2017 eğitim-öğretim yılında İHL sayısı bin 408’e, bu
okullarda okuyan öğrenci sayısı ise 517 bin 081’e yükselmiştir. Açıköğretim
imam hatip lisesinde okuyan 121 bin 335 öğrenciyi de eklediğimizde, Türkiye’de
toplamda İHL’lerde okuyan öğrenci sayısı 634 bin 406’ya ulaşmaktadır.
Türkiye’de liseye giden her 100 öğrenciden 16’sı İHL’ye gitmektedir. Türkiye’de
imam hatip okullarında okuyan toplam öğrenci sayısı Milli Eğitim Bakanlığı’nın
üstün gayretleri ve devletin bütün imkânlarını seferber etmesi sonucunda 1
milyon 291 bin 20’ye çıkmış durumdadır" denildi.
AÇIK ÖĞRETİME YÖNELİM ARTTI
İstatistiklerin ortaya çıkardığı bir
başka noktada açık öğretime yönelimin artması. Eğitimde 4+4+4 düzenlemesine
geçilmeden önce MEB verilerine göre açık öğretim lisesinde 940 bin öğrenci
bulunduğu belirtilen açıklamada, 2016-2017 eğitim öğretim yılında açıköğretim
lisesindeki öğrenci sayısının 1 milyon 287 bin 249’a çıktığı açıklandı.
Açıklamada, bu artışın temel nedeni ise TEOG sistemi nedeniyle istemediği halde
meslek lisesi ya da imam hatip lisesine otomatik kaydı yapılan öğrencilerin bu
okullarda okumak yerine açık liseye kayıt yaptırmaları olarak değerlendirildi.
RAPORDA ÖNE ÇIKANLAR
*15 Temmuz darbe girişimi sonrasında
1.017 özel okul MEB’e devredildi. Ayrıca kapatılan özel okullarda çalışan 21
bin öğretmenin çalışma lisansı iptal edilmiştir.
*4+4+4 öncesinde sadece 885 özel lise
varken, son beş yıl içinde tamamen hükümet ve MEB işbirliğiyle özel lise sayısı
2,9 kat, özel liselere giden öğrenci sayısı ise 3,6 kat arttı.
*Eğitimde 4+4+4 öncesinde, 2011-2012
eğitim öğretim yılında Türkiye’de sadece 45 özel meslek lisesi varken, son üç
yıl içinde kamu kaynaklarıyla yapılan doğrudan destek ve teşvikler sonucunda
okul sayısı 8 kat artmış ve 2016-2017 eğitim öğretim yılı itibariyle bu sayı
368 olmuştur. Aynı dönemde özel meslek liselerine giden öğrenci sayısı ise tam
25 kat artış göstererek 4 bin 348’den 111 bin 198’e yükselmiştir. Kamu
kaynaklarının özel okullara aktarılmasının somut bir sonucu olarak özel
okulların devlet okullarına oranı yüzde 20’ye dayanmıştır.
*Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB), 1989
yılında sadece 2 ilde, 305 ilköğretim öğrencisiyle başlattığı taşımalı eğitimin
her geçen yıl kapsamı genişlemiştir. 2016-2017 eğitim öğretim yılında taşınan
ilkokul ve ortaokul öğrenci sayısı toplamda 817 bin 799’dur. Ortaöğretimde
taşınan öğrenci sayısının 451 bin 550 olduğu dikkate alındığında, taşımalı
eğitimle taşınan öğrenci sayısı toplamda 1 milyon 269 bin gibi ciddi bir rakama
ulaşmıştır.