3 Temmuz 2009 Cuma

Mercedes gaza bastı altında işçi kaldı!

Otobüs üretim sayısını 3 binden 4 bine çıkarmayı, 2005`te 448 milyon dolar olan ihracat rakamını yaklaşık 650 milyon dolara yükseltmeyi hedefleyen Mercedes-Benz Türk, hedefine ulaşmak için işçinin yükünü artırıyor.
Otobüs üretim sayısını 3 binden 4 bine çıkarmayı, 2005`te 448 milyon dolar olan ihracat rakamını yaklaşık 650 milyon dolara yükseltmeyi hedefleyen Mercedes-Benz Türk, hedefine ulaşmak için işçinin yükünü artırıyor. Firma, uyarlanmış çalışma saati modelleri, işletme tatili uygulaması, esnek çalışma saatleri ve iki fabrika arasında geçici iş gücü kaydırması gibi mümkün olan bütün önlemleri alacağını söylüyor.
Mercedes Benz Türk fabrikasında ilk uygulama esnek çalışma ve işten çıkartma oldu. 2008 yılında Aksaray fabrikasından 400, Hoşdere fabrikasından 300 kişi işten atıldı. Fabrikada yaşanan diğer sıkıntılar: 6 ayda bir yapılan gıda yardımı 150 avrodan 50 TL’ye düşürüldü. Çay molasında işçilerin parayla aldıkları çaylara zam yapıldı. Kadın işçilerin acil talebi olan kreş açma projesi askıya alındı.
SADAKAT VE BAĞLILIK İŞÇİYİ KURTARMIYOR
Mercedes-Benz Türk A.Ş Direktörler Kurulu Başkanı Jürgen Ziegler işten attıkları işçilerin çalışma tempolarını şöyle özetliyor “İşçiler 2008’de geçmiş yılların rekorunu kırmak istediler. Son dakikaya, son ana kadar fabrikada çalıştılar. Ertesi gün çalışmayacaklarını bildikleri halde son ana kadar çalıştılar. Ayrılmak zorunda kalan arkadaşlarımız için bir veda partisi vardı. İnsanlar ‘Biz bu kamyonların üretimini bitirmek zorundayız’ dedikleri için partiye geç geldiler. Düşünebiliyor musunuz kendi vedalarına geç geldiler. Mercedes-Benz Türk’te şirkete bağlılık olağanüstü düzeydedir. Bunu da Türkiye dışında başka bir ülkede göremezsiniz. Birçok ülkede çalıştım ama böyle bir şey görmedim. Mercedes-Benz Türk’e bağlılık ve sadakat inanılmaz düzeyde.”
Rekorlar kıran, sadakatli, bağlı ve özverili işçinin ödüllendirilmesi ise işten çıkartılmak oluyor.
ERZAK YARDIMI DÜŞÜRÜLDÜ
Mercedes’te 6 ay aralıklarla verilen 150 avroluk erzak yardımı 50 TL’ye indirildi. Mercedes işçileri üretim artışı ile yardım miktarı arasındaki tezat ilişkiyi şöyle aktarıyor: 1997 yılında 6 araç üretiyorduk. Aldığımız erzak yardımı neredeyse bir odayı dolduracak kadardı. Şu anda günde 12 araç üretiyoruz bu aracın kısa sürede 14’e çıkması planlanıyor. 12 aracı da 14 aracı da aynı sayıda insanla çıkartacağız. Her sene hedefler belirleniyor ve rekor üzerine rekor kırıyoruz. Mercedes yetkilileri bu göstermiş olduğumuz emeğimizin karşında 6 ayda bir verdikleri 150 avroluk erzak yardımını indirme kararı aldı. 1997 yılından itibaren araç sayısını 2 katına çıkarmamıza ve bu sayının da üzerinde üretim planlanması yapılmasına rağmen mevcut haklarımız artması gerekirken bu haklarımız ellerimizden alınmaya çalışıyor.”
ESNEK ÇALIŞMA DAYATILIYOR
Mercedes Benz Türk fabrikasında kısım kısım devam eden bir pilot çalışma yapılıyor. Shop floor Manegement (oto kontrol) yöntemiyle esnek çalışma dayatılmaktadır. Çalışma ilk olarak boyahanede uygulandı. Şu anda karoseri kısmında devam ediyor. 2010’un ortalarına kadar bu sistemin fabrikanın tümünde uygulanması planlanıyor. Bu sistemle çalışanların payına düşen, çay içme, yemek yeme, sigara içme, banyo yapma zamanının kısıtlanması oldu.
SENDİKAYA TEPKİ
Mercedes işçileri bağlı oldukları Metal sendikasına çok tepkililer. “Yaşadığımız bu durumlar karşısında sendikanın haklarımızı koruması gerekirken bizlere hiçbir açıklamada bulunmuyor. Sendika işverenden önce ‘Sesinizi çıkarmayın, kriz dönemi, ne yapalım, en azından maaşınızı alıyorsunuz’ gibi sözler söyleyerek bizim haklarımızı savunmak yerine kraldan daha kralcı davranıyor. Bizler sendikanın kapısının önünden dahi geçmek istemiyoruz. Bir şeyler sorduğumuzda ya yüzümüze bakmıyorlar ya da söylediklerimiz isimlerimizle beraber yönetime ulaşıyor.
Sendikaya hiç güvenimiz kalmadı. Her ay sendika aidatlarını alıyorlar ama işçi adına hiçbir şey yapmıyorlar. Hatta mevcut haklarımızda elimizden alınıyor, diyerek tepkilerini dile getirdiler.

--------------------------------------------------------------------------------
REKOR ÜRETİM TABLOSU
Avrupa’da otobüs üretiminde birinci sırada yer alan Türkiye’nin otomotivdeki gücü sürekli artıyor. Yılda 1.2 milyon adet otomotiv üretiminin gerçekleştiği Türkiye, yeni yatırımlarla beraber 2010 yılında 2 milyon araç üretmeyi planlıyor.
Mercedes-Benz Türk, Türkiye otobüs pazarında kuruluşundan bu yana pazar liderliğini elinde tutuyor. Mercedes-Benz Türk, Batı Avrupa ülkeleri dahil olmak üzere 70’i aşkın ülkeye otobüs ve 56 ülkeye kamyon ihraç ediyor. 2007 verilerine göre, 16 bin kamyon, 3 bin otobüs üreten Mercedes Benz Türk, ürettiği otobüslerin 2 bin 415’ini, kamyonların ise 6 bin 240 adedini ihraç etti. Her sene üretim rekorları üzerine rekorlar kıran Mercedes Benz Türk, dünyada yaşanan ekonomik krizi gerekçe göstererek işçilerine hak kayıpları yaşatıyor.

--------------------------------------------------------------------------------
ÇAY PARASINA ZAM
Çalışan işçiler çay molasında içtikleri çayın parasını dahi kendileri ödüyor. Çayın yapılıp satılması taşeron bir firmaya verilmiş durumda. İşçilerin içtikleri çayın parası 40 kuruştan 50 kuruşa arttırıldı. İşçiler, “Çaylar ücretsiz olması gerekirken hem pahalı hem de zam yapılıyor. Bize yapılmayan zam oranları çaya yapılıyor. Rekorlar kırmamızın karşılığını böyle küçük hesaplarla ödüyoruz” diyorlar.

--------------------------------------------------------------------------------
KREŞ SORUNU
Mercedes Benz’de 4 bin 200 kişi çalışıyor. Bu sayının yaklaşık 1800’ünü kadınlar oluşturuyor. Kadın sayısının fazlalığına rağmen fabrikada kreş bulunmuyor. Kadın işçiler, kreş olmadığından dolayı çok zor günler geçiriyor. Kimi çocuğunu memleketine gönderiyor, kimisi kaynanasına bırakıyor, kimisi ise annesine veya başka bir akrabasına bırakıyor. Çocuklarının bakımı yüzünden bazıları kendi evlerinde dahi kalamıyor.
Kadın işçiler, ‘Kreş en büyük sorunlarımızdan birisi...” diyor.
(İSTANBUL/EVRENSEL)