13 Şubat 2018 Salı

Sevginin paraya tahvil ediildiği bir gün: 14 Şubat..!


Burjuvazi her ayı hatta her günü önemli hale getirmek için yoğun bir çaba içinde bulunuyor. Kapitalist sınıfın egemenliğindeki iktidarlar her güne ticareti artırmak ve ranta büyütmek için her güne bir önem atfeder. Her aya bir kutlama vesilesi sıkıştıran burjuvazi boynu bükük kalan Şubat ayına, yılın belki de en önemli ve en manidar gününü armağan ederek, Şubatın itibarını kurtarmış; namını büyütmüş oldu. Kapitalist sistemin nice uğraş ve emekleri tüketimin teşvik edildiği ve sevginin paraya dönüştürüldüğü 14 Şubat Sevgililer Günü doğdu böylece. Elbette hediyesiz sevgililer günü olmazdı,
Kuşku yok ki her şeyin olduğu gibi 14 Şubatın da bir hikayeside var. Bu hikayelerden en yaygın olarak bilineni ise eski Roma İmparatorluğu döneminde yaşamış olan Aziz Valentine ile ilgili olanı. Valentine, İmparator II. Claudius döneminde yaşayan ve evlenmenin yasak olduğu o dönemde, çiftlerin gizlice evlenmesine yardım eden bir papazdır. Ve yaptığı gerçekten ‘hayır’lı bir iştir. Ancak tahmin edeceğiniz üzere çok geçmeden İmparator bu durumu öğrenir. Ve Valentine bu gerçeği bir diziden değil ne yazık ki yaşadığı bir dizi tecrübeden öğrenir. Ancak bu bilgiyi ömrünün diğer evrelerinde kullanmaya ömrü yetmez. Çünkü Aziz Valentine sopa ile dövülerek öldürülür.
Tabii o dönemde vefa henüz bir semt adı değildir. Bizzat insanlar tarafından uygulanan bir eylemdir. Bu olayın ardından Valentine adına bir bayram ilan edilir. İşte o günden bu güne evrilerek “Aziz Valentin Günü” “Sevgililer Günü” olur. Bu arada parantez içi bir bilgi; Valentine kelimesinin Batı toplumlarında sevgili/hoşlanılan kişi anlamlarında kullanılmasının gerekçesi de yine bu hikayeye dayanıyor.
Anlayacağınız 14 Şubatın böylesine kutsanması boşuna değil! Dolayısıyla alışveriş merkezlerinin birer mabet haline geldiği, nesnelerin hızla ikonlaştığı ve hızla tüketildiği günümüzde “sevginizi tüketmemek için, sevgiliniz için tüketin” türünden, duyguları kaşıyan propagandaların yapılması çok da anlamsız değil. Bunun içindir ki her 14 Şubatta olduğu gibi bu yıl da vitrinler, gazeteler, dergiler, televizyon kanalları, internet siteleri vs. sevgililer gününe layığı ile hazırlandı; arkadaş sohbetleri bu konu üzerine inşa edildi; yer de kırmızı, gök de kırmızı olacak yine ve yeniden. Diyeceğimiz o ki kapitalizmin ustaca köpürtmesi ile yine bol satışlı bir 14 Şubat gerçekleşti.
Dahası “Yahu yazının içeriği sevgililer günü olur da aşka, sevdaya dair tek satır yazmaz mı insan” diyenler için son söz; “Sevdaluk eyu şeydur!” diyelim.