Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), 2018
yılına ilişkin toplulaşmış projelerin maliyetlerini açıkladı. MEB Strateji
Geliştirme Başkanlığı tarafından yayımlanan raporda, devam eden öğrenci
pansiyonu inşaatlarının yanı sıra imam hatip liseleri ile mesleki ve teknik
liselerin inşaatlarına ayrılan ödenekler de paylaşıldı.
MEB’in, velilerin ve öğrencilerin
tercihinin akademik eğitim veren liselerden yana olmasına karşın sürdürdüğü
imam hatip ısrarı, yatırım programına da yansıdı. Rapora göre, 2017 yılında fen
liseleri için 68 milyon 828 bin lira harcayan Bakanlık, imam hatip liseleri
için ise 536 milyon 117 bin lira harcadı. İmam hatip inşaatlarına 2018 yılı
bütçesinden 550 milyon lira ayıran MEB, 2019 ödeneğinin 1 milyar 441 milyon 425
bin lira olacağını duyurdu. Yatırım programında, 10 fen lisesine karşılık 182
imam hatip, 284 meslek lisesi inşa edileceği belirtildi. Böylelikle,
öğrencilerin yüzde 90’ının yerleşeceği sınavsız öğrenci alacak okullara yapılan
yatırım diğer okullara yapılan yatırımın çok üzerine çıktı.
Tüm itirazlara karşın okullaşmayı imam
hatip ve meslek liseleri üzerinden sürdüren MEB, bu ısrarından geri adım
atmadı. MEB’in, “2018 Yılı Devlet Yatırım Programı Detay Dağılımı” listesinde,
devam eden imam hatip lisesi inşaatlarına ayrılan toplam bütçenin 2 milyar 444
milyon 543 bin lira olduğu açıklandı. Yalnızca Maraş Onikişubat’ta inşasına
devam edilen ve 2018 yılı sonunda tamamlanması planlanan imam hatip lisesinin
maliyetinin 45 milyon lira olduğu ifade edildi. Bakanlık, inşasına bu yıl
başlanan ve 2020 yılında tamamlanması öngörülen 10 yeni imam hatip lisesi için
de kolları sıvadı. Toplam 260 derslikten oluşacak olan yeni imam hatip liseleri
için ayrılan ödenek 58 milyon lira oldu.
Meslek liselerine büyük yatırım
Kaynaklarının büyük bölümünü imam hatip
liselerine ayıran MEB, benzer şekilde meslek liselerine de büyük yatırım yaptı.
Devam eden meslek lisesi projelerine harcanan tutarın 3 milyar 802 milyon lira
olduğu açıklayan Bakanlık, meslek liselerine 2018 yılı için 1 milyar, 2019 yılı
için ise 1 milyar 659 milyon lira ödenek ayırdı. Ülke genelinde 274 meslek
lisesinin inşasına devam edildiği bilgisini paylaşan MEB, 10 yeni meslek lisesi
inşa edileceğini de duyurdu. Yeni projelerin toplam maliyetinin 170 milyon lira
olacağı belirtildi.
466 imam hatip ve meslek lisesi
Öğrencilerin tercihlerinin yoğunlaştığı
Anadolu liseleri için 2018 yılı için öngörülen ödenek sadece 380 milyon lira
oldu. Devam eden Anadolu lisesi projelerinin maliyetini 2 milyar 280 milyon
olarak açıklayan MEB, bu yıl başlanması planlanan projeler için 155 milyon lira
ayırdı. Yapımına devam edilen imam hatip lisesi sayısı 182, meslek lisesi
sayısı 284 olurken, 140 Anadolu lisesi, 18 spor lisesi 9 güzel sanatlar lisesi
ve 8 sosyal bilimler lisesinin inşa edildiği ifade edildi.
‘Siyasi tercihlerle oluşturuldu’
MEB’in yatırım planının siyaseten
yapılan tercihlerle oluşturulduğunu söyleyen Eğitim Sen Genel Eğitim ve
Yükseköğretim Sekreteri Özgür Bozdoğan, “Bizzat MEB’in sayısal verileri
öğrencilerin akademik eğitime dönük tercihlerini ortaya koyuyorken, tam aksi
bir okullaşma politikası yürütülüyor” diye konuştu. Bozdoğan, imam hatiplere ve
meslek liselerine yapılan yatırımı, “Öğrencilerin siyasi iktidarı
destekleyeceği ve varlığını sürdürmeye katkı sınacağı varsayımıyla yapılıyor”
sözleriyle değerlendirerek, “Yatırım programından okullara ayrılan paylar bu
yaklaşımla belirlenmektedir” dedi.
Öğrencilerin sınavsız yerleşecekleri
okullara büyük yatırım yapıldığına dikkat çeken Bozdoğan, sözlerini şöyle
sürdürdü: “Bu okul türleri içerisinde de Anadolu liselerinin sayısının hem imam
hatip liselerinin hem de meslek lisesi sayısından az olduğu gerçeği dikkate
alındığında, MEB’in öğrencileri imam hatip ve meslek liselerine yönlendirmede
‘hizmete erişimi’ etkili bir unsur olarak kullanmayı hedeflediği görünmektedir.
Yani velinin kendisine en yakın olan okula çocuğunu göndermek isteyebileceği
olasılığına yatırım yapılmaktadır. O yüzden de talep olmamasına rağmen bu okul
türlerinin sayısı artırılmaktadır. Oysa MEB’in yapması gereken öğrencilerin
ilgi, istek ve yeteneklerine uygun bir okullaşma politikası uygulamaktır.”