Din kültürü ve ahlak bilgisi
öğretmenlerinin çoğu yönetici olarak atanınca bu ders için öğretmen açığı
ortaya çıktı. Okullarda hem seçmeli hem zorunlu çok sayıda dini içerikli ders
olunca, 400 bin öğretmen adayının atama beklemesine rağmen Milli Eğitim
Bakanlığı çözümü, “ücretli öğretmen” adı altında mahalle imamlarına ders
verdirerek çözüyor. Görevlendirme maddesinde, “Milli Eğitim Bakanlığı öğretmen
ve yöneticilerin ders ve ek ders saatlerine ilişkin bakanlar kurulu kararının
9-(1)/a-1 maddesine göre öğretmen sayısının yetersiz olması sebebiyle ilçe
müftülüğünün resmi din görevlisi ders ücreti karşılığında 4 saat din kültürü ve
ahlak bilgisi dersine girebilir” ifadesi yer alıyor.
Kartal’da imam derste
Bakanlık, ek ders esaslarına göre
öğretmen ihtiyacı karşılanamadığı durumlarda 4 yıllık olmak üzere üniversite
mezunu memurlara 10 saate kadar okullarda ek ders görevi verebiliyor. Din
kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin çoğu çalıştıkları okullarda müdür ve
müdür yardımcısı olunca bu derse girecek öğretmen sayısı azaldı. Bu nedenle
imamlar “ücretli öğretmen” olarak derse sokuluyor. İlahiyat fakültesi mezunu,
pedagojik formasyonu olan imamların öncelikle tercih edildiği söyleniyor ama bu
kriterlere sahip imam sayısı çok değil. Eğitim Sen Genel Başkanı Feray Aytekin
Aydoğan’ın verdiği bilgiye göre, Kartal Öğretmen Selma Akay İmam Hatip
Ortaokulu’nda da mahalle imamı derslere giriyor. 1739 sayılı Milli Eğitim Temel
Kanunu’na göre “öğretmenliğin uzmanlık gerektiren bir alan olduğunu” vurgulayan
bir eğitimci, imamların derse girmesiyle ilgili şunları söyledi: “Okullarda din
kültürü öğretmenlerinin büyük çoğunluğu yönetici olarak atandığı için ciddi anlamda
din bilgisi öğretmeni açığı var. Sadece İstanbul ve Ankara’da değil,
Türkiye’nin pek çok yerinde din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmeni olmayan
yerlerde imamlar derse girebiliyor. İmamların imam hatiplerde bile derse
girecek olması doğru değil. O öğrencilere de yazık. Pedagojik formasyonu, alan
bilgisi almayan, bu süreçlerden geçmeyen hiç kimse sınıflara girmemeli. Ciddi
olarak istismara açık bir alan, cemaatlerin, tarikatların sınıfa girmesinin önü
açılmış olur. Ve tabii 400 bin atanamamış öğretmen var. Açık varsa neden işsiz
öğretmenler atanmıyor? “
İmamdan öğretmen olmaz
Eğitim Sen Genel Başkanı Feray Aytekin
Aydoğan, 4+4+4 yasasının çıkması ile birlikte imamların derslere girmeye
başladığına dikkat çekerek şöyle konuştu: “Öncelikle imamların çalışma alanları
okullar değildir. Öğretmenler gidip camide imamın yapması gerekeni yapıyor mu
ki imam öğretmen yerine gelip, nasıl ders anlatabilir? Okullarımızda farklı
inançlardan, farklı mezheplerden ailelerin çocukları bulunmaktadır. Öğretmen
öğrenciler karşısında eşitliği ve tarafsızlığı temsil eder aynı zamanda. Farklı
inançların olduğu ülkemizde imam kimliğinin sınıfa girmesi düzenlemesi öğretmen
kimliğinin tarafsızlığını ortadan kaldırmakta, öğretmen yerine imamı tarif
etmekte ve dayatmaktadır. Kaldı ki pedagojik formasyonu ve alan bilgisi olmayan
imamlar öğretmen niteliğini taşımamaktadır. İmam hatip dahil hiçbir okul
türünde doğru değildir. Ataması yapılmayan öğretmenler yarım milyona
yaklaşmışken, öğretmen ataması yapmayan bakanlık söz konusu imamlar olduğunda
her türlü istihdam koşulunu sağlamakta, az saat çalışıp en çok maaş alan,
lojman vb. tüm ihtiyaçları, sosyal hakları tüm emekçilerden daha iyi şartlara
sahip imamlara ayrıca istihdam koşulu sağlamaktadır.
Neden yönetici oluyorlar?
Bir eğitim uzmanı, bu konuyla ilgili şu
noktalara dikkat çekti: n Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenleri eğitim
yönetimi yüksek lisansı, doktorası mı yapıyor? Hangi doğuştan yöneticilik
özellikleri var da Türkiye genelinde okullarda ciddi bir oranda yöneticilik
yapıyorlar?
-Ücretli öğretmen olan yerlerde böyle
bir uygulama yapılıyor deniliyor. İmam hatip öğrencilerine de yazık ama normal
liselere hiçbir şekilde girmemeleri gerekiyor.
-Madem din kültürü ve ahlak bilgisi
öğretmen açığı vardı. O zaman ücretli öğretmen ya da imamlara ne gerek var?
Neden bu ders için öğretmen ataması yapılmıyor?