
Lise kitaplarına “evlilikte mehir”in
anlatılmasına tepki gösteren HDP Adana Milletvekili Meral Danış Beştaş, Milli
Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz’a tepki gösterdi.
HDP’li Meral Danış Beştaş, Milli Eğitim
Bakanı İsmet Yılmaz’ın yanıtlaması istemiyle TBMM Başkanlığına bir soru
önergesi verdi. Beştaş, önergede, Milli Eğitim Bakanlığı’nın Lise 3. ve 4.
sınıflarda okutulmak üzere hazırladığı ders kitaplarındaki tartışmalı ifadelere
dikkat çekti. Beştaş, bu yıl okutulacak olan “Hz. Muhammed’in Hayatı” dersine
ilişkin kitabın “Evlilik’ ve‘Ailede eşlerin görevleri” ünitelerinde çocuklara
tavsiye niteliğinde yer alan konularda dinin aileyi lidersiz bırakmadığı
belirtilerek “Erkekler güç ve kuvvet yönünden daha ileri olduğundan, ailenin
sorumluluğunu birinci derecede onlara yüklemiştir” ifadelerinin yer aldığını
anımsattı.
Beştaş, müfredattaki değişikliklere
ilişkin şu bilgileri verdi:
“MEB; annenin ‘görevleri’ni ‘Kocasına
karşı görevlerinde titiz davranması, evine ve çocuklarına sahip çıkması
gerekir. Sabırlı ve kanaat ehli olmalı, israftan kaçınmalı’ sözleriyle
sıralamış. Kitapta ‘İslam, erkeğin üstlendiği mesuliyetlere karşılık kadının da
kocasına itaat etmesini istemiş ve bu itaati ibadet saymıştır. Ailede
çocukların büyütülüp terbiye edilmesi daha çok anne tarafından yerine
getirilir. Ailede erkek vazifesini yapar, ailesine karşı güzel davranır; kadın
da ona karşı gereken muhabbet, hürmet ve itaati gösterirse aile içinde düzen ve
uyum sağlanmış olur.’ Kitapta ‘Kabul Edilemez Evlenme Çeşitleri’ başlığında ise
‘ateist, müşrik, mürtedle yapılan evliliklerin yasak olduğu’ ifade edilmiştir.
Ayrıca kitapta evliliklerin ‘insanın
fıtratında var olan bir güdü’ olduğunu ifade edilerek ‘Ülkemizde örfe dayalı
olarak genç yaşlarda evlenildiğini düşünürsek’ biçiminde yorum yapılmış ve
çocuklardan dindar aile kurmaları istek biçiminde dile getirilmiştir. Söz ve
nişanın dini kural değil gelenek olduğuna değinilen kitapta, ‘Henüz evli
olmadıklarından mahremiyet konularında dikkatli olmalı ve görüşmelerini meşru
çerçeve içerisinde sürdürmelidirler.’ İfadelerine de yer verilmiş ayrıca ‘kişi
evliliğe kadar iffetini muhafaza etmeli; sadece nikâhın koruyucu şemsiyesi
altında karşı cinsle bir araya gelmelidir. Unutulmamalıdır ki temiz kadınlar
temiz erkeklere, temiz erkekler de temiz kadınlaralayıktırlar’ denilmiştir.
Ayrıca evlilik ile ilgili olarak ‘erkeklerin cimrilikle değil gönül hoşluğuyla
ve cömertçe verdiği’ mehirden de bahsedilmiştir.”
HDP Milletvekili Meral Danış Beştaş,
müfredattaki bu değişikliklere ilişkin Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz’ın şu
sorulara yanıt vermesini istedi:
“1- Milli Eğitim Bakanı olarak eğitim
sistemi ile ilgili son 2 yıl içerisinde yaptığınız icraatların dayanağı nedir?
2- Eğitim sistemi ve eğitimde pedagojik
yaklaşımlara dair Bakan olmadan önce almış olduğunuz eğitim var mıdır
3- Milli Eğitim Bakanı olarak yukarda
izah edilen ve eğitim ile ilgisi bulunmayan hususlara ilişkin ders ve ünite
oluşturulmasının sebebi nedir? Bu hususta hangi kurum ve kuruluşlar ile
ortaklaşa çalışma yürüttünüz?
4- Lise düzeyinde olan ve hukuk önünde
hala çocuk olan öğrencilere evlilik ile ilgili ünitelerin ders olarak verilme
sebebi nedir?
5- Milli Eğitim Bakanı olarak göreviniz
akademik ve kültürel düzeyde eğitim verilmesini sağlamak mıdır yoksa toplum
mühendisliği yapmak mıdır?
6- Lise düzeyinde verilmesi öngörülen
derslerde kadının ikincil planda, sadece aileye özgü ve erkeğe itaat etmesi
gereken bireyler olarak gösterilme gerekçesi nedir?
7- Ateist bir kimse ile evlilik neden
yasak olarak gösterilmiştir? Bu hususun eğitim ile ilgisi nedir? Milli Eğitim
Bakanlığı kişilerin kimlerle evleneceği ile neden ilgilenmektedir
8- Kitapta küçük yaşta zorla evlilikler
neden “gelenek” olarak gösterilmektedir? Küçük yaşta zorla evlenmeleri
Bakanlığınız destekliyor mu? Küçük kız çocuklarının eğitimlerine destek olmanız
gerekirken zorla evlendirilmelerinin önünü açan açıklamaların ders kitaplarında
okutulmasına cevaz vermenizin sebebi nedir?
9- Evlilikte mehir ile ilgili
açıklamalara neden gerek duyulmuştur? Evlilikte eskiden başlı parası olarak
bilinen ve günümüzde geçerliğini yitirmiş çağdışı ve kadınları ikinci planda
gösteren bu uygulamaya dair güzelleme yapılarak ne amaçlanmaktadır? Kitapta
Medeni Kanundan söz edilmeyerek eski ve çağdışı uygulamaların canlandırılmak
istenmesinin sebebi nedir?
10- Amacınız kadınların yıllardır
mücadele ederek elde etmiş olduğu kazanımları yok etmek midir?”