
Hazırlanan taslak metinler, geçmiş
yıllarda hazırlanana müfredatlara göre ciddi ölçüde kısaltıldı. Bu kapsamda 1.
sınıflara yönelik Hayat Bilgisi dersinin eski eğitim programında, “Atatürk’ün
vatan ve millet sevgisi, yurdun Atatürk’ün önderliğinde düşmanlardan
kurtarıldığı, Atatürk resmi, Türk bayrağı, İstiklal Marşı ve Gençliğe
Hitabe’nin sınıfta bulunma nedenleri ile çocukların Atatürk’ün hayatını öğrenmeye
istekli olmalarının sağlanarak, Türk milletinin Atatürk’ün önderliğinde
kavuştuğu hak ve hürriyetleri fark edebilmesinin çocuklara aşılanması”
hedeflenirken, yeni müfredatta bu konular yer almadı. MEB’in yeni müfredatında
“Atatürk’ün ‘sadece’ doğum yeri, anne ve babasının adı, ölüm yeri ve Anıtkabir
üzerinde durulur” denildi. Bu kapsamda çocukların sınıfları yükseldikçe
aktarılan Atatürkçülük ve Atatürk’e ilişkin bilgiler ‘sadeleştirilerek’ diğer
her sınıfa yönelik Atatürk konusunda yüzeysel eğitim programları hazırlandı.
Alternatif tarih
İktidarın 23 Nisan'a alternatif olarak
gördüğü Kut-ül Amare kuşatması yeni eğitim programında kendisine yer buldu.
Artık müfredatta, 8. sınıf İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi kapsamında
“Milli uyanış: Bağımsızlık yolunda atılan adımlar” konusu başlığı altında “Irak
- Kut’ül Amare Zaferi” çocuklara öğretilecek. Yeni müfredatta din kültürü ve
ahlak bilgisi dersine ait eğitim programlarının yer almaması da dikkat çekti.
Bakanlığa ait sitede yer almamasının gerekçesi ise yetiştirilememesi olarak
belirtildi.
Evrim 'Varoluş'a yenildi
Müfredatı hazırlanan ancak henüz askıya
çıkarılmayan din dersi kapsamında, İslamiyet haricindeki diğer dinlere ve
mezheplere ayrılan konular genişletilecek. Din kültürü ve ahlak bilgisi derslerinde
konu yoğunluğu azaltılacak. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'ne (AİHM) konu olan
Hıristiyanlık, Yahudilik, Alevilik konularının daha az anlatılması şikâyetleri
dikkate alınacak. Yeni müfredata göre, lise son sınıf biyoloji dersinin
müfredatın da yer alan,“Hayatın başlangıcı ve evrim” ünitesi çıkarıldı.Evrim
ünitesi, “Canlılar ve çevre” başlıklı bir ünite ile değiştirildi. 2005 yılında
yapılan değişiklikle 'evrim kuramıyla birlikte 'varoluş' teörisi de
okutulmuştu.
"Rejimin eğitim sistemi kurulmak
isteniyor"
Rejim tartışmalarına paralel olarak
gündeme getirilen yeni mürfedatı Eğitim Sen Eğitim Uzmanı Dr. Erkan
Aydoğanoğlu, değerlendirdi. Eğitim mürfedatın rejim değişikliğine göre dizayn
edildiğine dikkat çeken Aydoğanoğlu, "Burada evrim kuramını kaldırılması
bakanlığın bilimsellikten uzaklaştığı anlamına geliyor. Bakanlığın kullandığı
süslü bilimsel ifadelerin hiç bir karşılığı yok. Devletin bilimsel eğitim
politikası halka sorulmaz. Şimdi halk 'şerriat istiyoruz' dese onu da mı
getirecekler. Bunlar başkanlık sistemine paralel olarak bir eğitim sisteimi
kurmak istiyorlar. 15 Temmuz'un konulması AKP'nin siyasal ideolojisinin
mürfedata yansıdığının göstergesidir. 12 Eylül'de Türk- İslam sentezi vardı
şimdi ise İslam- Türk sentezi. Yerli ve milli dedikleri yaklaşım bu işte "
şeklinde konuştu.
Atatürk'ün çıkartılması, Kut-ül Amare
kuşatması, ve 15 Temmuz'un mürfedata yer almasını 'hükümetin 'ideolojik
ayıklama' olarak değerlendirne Dr. Erkan Aydoğanoğlu" Biz sendika olarak
olaya bilimsel ve bütünsel bakıyoruz. Bakanlık yanlış politika izliyor. Bu
mürfedatın hazırlıkları daha önce yapıldı. Eğtim- Birsen'in raporuya bakanlık
çalışması çok yakın birbirine. Sosyal ve toplumsal ayağını sendika üzerinden
kuruluyor. Oluşturulamk istenen parti devletinin dünya görüşüne göre bir
diyazın szö konusu. Felsefe, sosyoloji gibi dersler azaltıldı. Yapılanlar
'ideolojik ayıklama'dır. Modern Cumhuriyete karşı Osmanlı konuluyor. Kültür
sanat alanında değişiklikler var. Modern sanatın yerien Osmanlı snatı
getiriliyor. Cumhuriyet ve onun değerleri gölgede bırakılmak isteniyor"
ifadelerini kullandı.