Alevi Kültür Dernekleri (AKD) geçtiğimiz
hafta açıklanan yeni eğitim müfredatına tepki gösterdi. Alevi toplumunun
taleplerinin dikkate alınmadığına dikkat çeken Alevi Kültür Dernekleri,
müfredatın eski müfredattan daha mezhepçi olduğuna vurgu yaptılar.
Müfredatla ilgili yaptıkları çalışmayı
açıklayan dernek, yaptıkları açıklamada, Alevilerin ‘öteki’ olarak görülmeye
devam ettiğini belirtti.
Açıklamada, eski müfredatın
sadeleştirilmesi söylemiyle müfredatta bilim, felsefe, tarih ve sanat
derslerinin ünite ve kazanım sayılarının azaltılmasına gidilmesi eleştirildi.
Müfredatta tarih derslerinin dini ve milli öge ve referanslarla hazırlandığı,
pozitif bilimlerin yerine dini motiflerin ağırlıkta olduğuna dikkat çekilen
açıklamada, sadeleştirme iddiasıyla bazı önemli tarihsel olayların,
cumhuriyetin değerlerinin yok edilmeye çalışılmasının bütün okullarda okutulan
eğitim müfredatını, imam hatip müfredatı ile bütünleştirme çabalarına dönük
olduğu belirtildi.
‘DİN DERSLERİ TAMAMEN KALDIRILSIN’
Din derslerinde Alevi toplumunun
taleplerinin dikkate alınmadığı, dini ve şeri motiflerin ele alındığına dikkat
çekilen açıklamada, temel dini bilgiler, din kültürü ve ahlak bilgisi gibi
derslerin tamamen kaldırılması gerektiğine vurgu yapıldı. yapılan açıklamada,
din içerikli derslerin Milli Eğitim Temel Kanunu ve AİHM’nin kararlarına aykırı
bir şekilde müfredata konulmasının kabul edilmeyeceği dile getirildi.
Din derslerinin seçmeli olarak verilmesi
halinde bile bunun mahalle baskısına dönüşeceği uyarısı yapılan açıklamada, lise
ve üniversite seçme sınavlarında bu derslerden soru sorulmasının derslerin
seçmeli olması özelliğini ortadan kaldırdığı belirtildi.
‘SELEFİLİK SAHİPLENİLİYOR’
Açıklamada, yeni müfredatta ortaokul
düzeyinde cihat, cin, şerîat ve tesettür, lise düzeyinde ise edille-i şeriyye,
had, talak, mehir gibi tartışma yaratacak kavramların olduğuna dikkat çekildi.
Müfredatta Sünnilik dışında Caferilik, Êzidilîk, Şiilik, Mutezile, Zeydilik
gibi hiçbir mezhebe veya inanca yer verilmediği belirtilirken, Selefilik’in Sünnilik
(Ehli Sünnet) başlığı altında ele alınarak sahiplenildiği ve Vahhabilik’e
kapıların açıldığı ifade edildi.
Açıklamada, Alevi dua ve gülbenglerinin
kültürel örnekler şeklinde ifade edilmesi eleştirilirken, “Alevilik ve
Bektaşilik için “inanç” yerine “kültür” ifadesi kullanıldığı, “yasak savma
kabilinden” Ehlibeyt kavramına yer verildiği, muharrem orucunun “Kültürümüzde
muharrem orucu ve aşure” başlığı altında ele alındığı ifade edildi. Açıklamada,
bir ibadet olarak Alevi Bektaşi cem ibadetlerine, semah, Hızır orucu,
devriye-tenasüha hiç değinilmediğine dikkat çekilerek, Cemevinden ibadethane
olarak bahsedilmeyip sadece “yer” veya “erkan yeri” olarak bahsedilmesi
eleştirildi.
Açıklamada, bütün namaz sureleri ve
duaları öğretildiği halde Alevi-Bektaşi dualarına hiç yer verilmediği
belirtildi.
‘MESCİT ZORUNLULUĞU BASKI YARATIR’
Geçtiğimiz haziran ayında Milli Eğitim
Bakanlığının yayımladığı yönetmelikle okullarda mescit ve abdesthane olması
zorunluluğu getirmesine de tepki gösterilen açıklamada, mescit uygulamasının
hem öğrenciler hem de öğretmenler üzerinde baskı oluşturacağına dikkat çekildi.
Zorunlu din dersi uygulamasından
vazgeçilmesi istenilen açıklamada, eleştiriler çerçevesinde müfredatta gerekli
düzenlemelerin yapılması istendi. Açıklamada, Alevi vatandaşların öteki olarak
görülmesinden vazgeçilmesi istendi.
CHP’Lİ GÜRER: BİLİMSELLİKTEN UZAK
Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer,
Eğitim-İş Sendikası Niğde Şubesini ziyaret etti. Kamuoyunda tartışmalara neden
olan Milli Eğitim Bakanlığının yeni müfredatını eleştiren Gürer, müfredattaki
değişiklilerin bilimsellikten uzak, ezberci bir yaklaşıma yönelik olduğunu
belirtti. PİSA raporlarına göre, Türkiye’de eğitim sisteminin OECD ülkeleri
arasında son sırada yer aldığını hatırlatan Gürer, bu olumsuzlukların
düzeltilmesi beklenirken, yeni müfredatla eğitimin daha sorunla hale
getirildiğini vurguladı.