31 Aralık 2016 Cumartesi

Eğitimde 2016 karnesi: 'Dinselleştirme' pekiyi..!

Eğitim İş Sendikası 2016 – 2017 yılı için eğitimde değerlendirme raporu yayınladı. Raporda, 15 Temmuz darbe girişiminden sonra tüm Türkiye’de ilan edilen OHAL uygulamaları nedeniyle geçmiş yıllardan farklı bir yıl olduğu belirtildi. Raporda ayrıca, “MEB tarafından son dönemde yapılan bazı değişiklikler ve uygulamalarla yüz binlerce öğrenci ve veli yine mağdur edileceği” gibi bilgilere de yer verildi. Eğitim İş Genel Başkanı Mehmet Balık, eğitimde bu yılın en önemli olaylarını 70 bine yakın öğretmenin açığa alındığını söyleyerek, kazanılan en önemli olayın ise, Danıştay’a açtıkları dava sonucunda valiliklerin artık gelişigüzel imam-hatip açamayacağının altını çizdi.
‘KİTAPLAR TEOG SINAVINDAN SONRA BASILDI’
2016-2017 Eğitim-Öğretim Yılı’nı değerlendiren Balık, Olağanüstü hal ile birlikte okullarda yardımcı ders kitaplarının toplatılması ve Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sınavı (TEOG)’ndan sonra yeni ders kitaplarının basılması ile büyük sorunlar yaşandığını söylüyor: “2016-2017 Eğitim Öğretim Yılı’nın en önemli sorunları başta 70 bine yakın öğretmenin açığa alınması ile başlayan bir yıl olması ayrıca ders kitaplarının toplatılması ve yeni ders kitaplarının TEOG sınavından sonra basılması bu yılın en önemli sorunları arasında yerini aldı. Açığa alma işlemlerinde FETÖ’cü, PKK’ya destek olanlar vardır ama bu öğretmenlerden yüzde 98 arkadaşımızın hiçbir alakası olmayan kişilerdi. Bu da işin en can alıcı tarafıydı. Eğitim öğretim olarak düzenli bir yıl olarak geçirdiğimiz söylenemez. Ama bizim için en sevindirici noktası ise en son kazanılan Konya’da valiliklere imam-hatip açma yetkisi veren yönetmeliğin iptali için Danıştay’a açtığımız davanın sonucunda bu yönetmeliğin iptal edilmesi ve ayrıca okulların isimlerinin değiştirilemeyecek olmasıdır. Bunlardan en önemlisi de Konya Selçuklu’da bulunan İsmail Hakkı Tonguç İmam Hatip Ortaokulu’nun ismi Erdem Beyazıt İmam Hatip Ortaokulu olarak, Mustafa Necati ilkokulu’nun ismi ise Cemil Meriç İlkokulu olarak Valilik kararı ile değiştirildi.”
‘EĞİTİMDE DİNSELLEŞTİRME HAT SAFHADA’
2016-2017 Öğretim yılında eğitim alanında gündemden düşmeyen İmam Hatip Okulları oldu. Balık, “Eğitimde dinselleştirme Ak Parti ile başlayan ama özellikle bu yıl hat safhaya ulaşan eğitimde dönüştürme politikasıdır’ diyerek Türkiye’deki imam-hatiplerin yüzde 80’inin normal okullara dönüştürülmesi gerektiğini savunuyor: “Türkiye’deki imam ve imam hatip mezunu ihtiyacı belliyken AK Parti bunu abartarak tüm okulları imam-hatiplere dönüştürüp meslek lisesi formatından imam-hatibi çıkarmayı amaçladı. Bu kesinlikle yanlıştır. Türkiye’deki imam-hatip okullarının yüzde 80’inin normal okullara dönüştürülmesi gerekiyor. Bu okulların Fen, Anadolu, Meslek ve Sanat liselerine dönüştürülmesi gerekir. Sadece ‘dindar nesil yetiştiriyoruz’ adı altında eğitim çok çok gerilere götürüldü. Örneğin, PİSA sınavı ve TEOG sınavındaki başarı, öğrencilerin sınavlarda sıfır çekmesi bu durumu ortaya koymuştur.”
BÜTÇEDEN YİNE EĞİTİME PAY YOK
Raporda aktarılan bilgilerden bir tanesi de eğitime ayrılan bütçe… Konuya ilişkin olarak şu bilgiler paylaşıldı: “Milli Eğitim Bakanlığı bütçesi, okul, derslik, öğretmen ihtiyacı ve altyapı sorunlarına rağmen 2016 yılı için 76 milyar TL olarak belirlenmiştir. OECD ülkelerinde milli gelirin ortalama yüzde 6’sı eğitime ayrılırken, Türkiye milli gelirin yaklaşık yüzde 3,45’ine karşılık gelen bu bütçeyle eğitime en az pay ayıran ülkeler arasında yer almaktan kendini kurtaramamıştır. Öngörülen milli eğitim bütçesiyle parasız, nitelikli ve herkese eğitim anlayışının yaşama geçirilmesi mümkün değil.”
TAŞIMALI EĞİTİM BÜYÜK SORUN
Yine aynı raporda kırsal kesimde pek çok köy okulunun işlevsiz kaldığı, geçtiğimiz öğretim yılında taşımalı eğitimin arttığı da belirtildi. 2012 yılından 2015 2016 yıllarına kadar öğrencilerin taşımalı eğitime ilişkin verilerin olduğu raporda önümüzdeki öğretim yılında da taşımalı eğitimin artarak devam edeceği vurgulandı: “2012-2013 eğitim öğretim yılında taşınan öğrenci sayısı 801 bin 708’di. 2013-2014 eğitim öğretim yılında toplam 23 bin 880 okul, 10 bin 551 merkez okula taşınırken taşınan ilkokul ve ortaokul öğrenci sayısı 825 bin 90’a çıkmıştır. 2014-2015 eğitim öğretim yılında ise 27 bin 921 okul, 10 bin 748 merkez okula taşınmaktayken, taşınan öğrenci sayısı ise 850 bin 405’ti. 2015-2016 eğitim öğretim yılında ise 43 bin 959 okul, 11 bin 853 merkez okula taşınırken, taşınan öğrenci sayısı ise 808 bin 332 olmuştur.”

Değerlendirme raporunun sonuç bölümünde ise eğitim sisteminde yaşanan sorunların aşılmasının eğitimin eşit, parasız ve kamusal niteliğinin artırılması ile mümkün olacağı aktarıldı: “Ülkemizin geleceğini oluşturacak yeni kuşaklar, değerler eğitimi adı altında verilen din eğitimiyle değil, akıl, bilim ve sanat ortamında verilen eğitim sistemiyle yetiştirilmelidir.”