Eğitim İş Sendikası 2016 – 2017 yılı
için eğitimde değerlendirme raporu yayınladı. Raporda, 15 Temmuz darbe
girişiminden sonra tüm Türkiye’de ilan edilen OHAL uygulamaları nedeniyle
geçmiş yıllardan farklı bir yıl olduğu belirtildi. Raporda ayrıca, “MEB
tarafından son dönemde yapılan bazı değişiklikler ve uygulamalarla yüz binlerce
öğrenci ve veli yine mağdur edileceği” gibi bilgilere de yer verildi. Eğitim İş
Genel Başkanı Mehmet Balık, eğitimde bu yılın en önemli olaylarını 70 bine
yakın öğretmenin açığa alındığını söyleyerek, kazanılan en önemli olayın ise,
Danıştay’a açtıkları dava sonucunda valiliklerin artık gelişigüzel imam-hatip
açamayacağının altını çizdi.
‘KİTAPLAR TEOG SINAVINDAN SONRA BASILDI’
2016-2017 Eğitim-Öğretim Yılı’nı
değerlendiren Balık, Olağanüstü hal ile birlikte okullarda yardımcı ders
kitaplarının toplatılması ve Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sınavı
(TEOG)’ndan sonra yeni ders kitaplarının basılması ile büyük sorunlar
yaşandığını söylüyor: “2016-2017 Eğitim Öğretim Yılı’nın en önemli sorunları
başta 70 bine yakın öğretmenin açığa alınması ile başlayan bir yıl olması
ayrıca ders kitaplarının toplatılması ve yeni ders kitaplarının TEOG sınavından
sonra basılması bu yılın en önemli sorunları arasında yerini aldı. Açığa alma
işlemlerinde FETÖ’cü, PKK’ya destek olanlar vardır ama bu öğretmenlerden yüzde
98 arkadaşımızın hiçbir alakası olmayan kişilerdi. Bu da işin en can alıcı
tarafıydı. Eğitim öğretim olarak düzenli bir yıl olarak geçirdiğimiz
söylenemez. Ama bizim için en sevindirici noktası ise en son kazanılan Konya’da
valiliklere imam-hatip açma yetkisi veren yönetmeliğin iptali için Danıştay’a
açtığımız davanın sonucunda bu yönetmeliğin iptal edilmesi ve ayrıca okulların
isimlerinin değiştirilemeyecek olmasıdır. Bunlardan en önemlisi de Konya
Selçuklu’da bulunan İsmail Hakkı Tonguç İmam Hatip Ortaokulu’nun ismi Erdem
Beyazıt İmam Hatip Ortaokulu olarak, Mustafa Necati ilkokulu’nun ismi ise Cemil
Meriç İlkokulu olarak Valilik kararı ile değiştirildi.”
‘EĞİTİMDE DİNSELLEŞTİRME HAT SAFHADA’
2016-2017 Öğretim yılında eğitim
alanında gündemden düşmeyen İmam Hatip Okulları oldu. Balık, “Eğitimde
dinselleştirme Ak Parti ile başlayan ama özellikle bu yıl hat safhaya ulaşan
eğitimde dönüştürme politikasıdır’ diyerek Türkiye’deki imam-hatiplerin yüzde
80’inin normal okullara dönüştürülmesi gerektiğini savunuyor: “Türkiye’deki
imam ve imam hatip mezunu ihtiyacı belliyken AK Parti bunu abartarak tüm
okulları imam-hatiplere dönüştürüp meslek lisesi formatından imam-hatibi
çıkarmayı amaçladı. Bu kesinlikle yanlıştır. Türkiye’deki imam-hatip
okullarının yüzde 80’inin normal okullara dönüştürülmesi gerekiyor. Bu
okulların Fen, Anadolu, Meslek ve Sanat liselerine dönüştürülmesi gerekir.
Sadece ‘dindar nesil yetiştiriyoruz’ adı altında eğitim çok çok gerilere
götürüldü. Örneğin, PİSA sınavı ve TEOG sınavındaki başarı, öğrencilerin
sınavlarda sıfır çekmesi bu durumu ortaya koymuştur.”
BÜTÇEDEN YİNE EĞİTİME PAY YOK
Raporda aktarılan bilgilerden bir tanesi
de eğitime ayrılan bütçe… Konuya ilişkin olarak şu bilgiler paylaşıldı: “Milli
Eğitim Bakanlığı bütçesi, okul, derslik, öğretmen ihtiyacı ve altyapı
sorunlarına rağmen 2016 yılı için 76 milyar TL olarak belirlenmiştir. OECD
ülkelerinde milli gelirin ortalama yüzde 6’sı eğitime ayrılırken, Türkiye milli
gelirin yaklaşık yüzde 3,45’ine karşılık gelen bu bütçeyle eğitime en az pay
ayıran ülkeler arasında yer almaktan kendini kurtaramamıştır. Öngörülen milli
eğitim bütçesiyle parasız, nitelikli ve herkese eğitim anlayışının yaşama
geçirilmesi mümkün değil.”
TAŞIMALI EĞİTİM BÜYÜK SORUN
Yine aynı raporda kırsal kesimde pek çok
köy okulunun işlevsiz kaldığı, geçtiğimiz öğretim yılında taşımalı eğitimin
arttığı da belirtildi. 2012 yılından 2015 2016 yıllarına kadar öğrencilerin
taşımalı eğitime ilişkin verilerin olduğu raporda önümüzdeki öğretim yılında da
taşımalı eğitimin artarak devam edeceği vurgulandı: “2012-2013 eğitim öğretim
yılında taşınan öğrenci sayısı 801 bin 708’di. 2013-2014 eğitim öğretim yılında
toplam 23 bin 880 okul, 10 bin 551 merkez okula taşınırken taşınan ilkokul ve
ortaokul öğrenci sayısı 825 bin 90’a çıkmıştır. 2014-2015 eğitim öğretim
yılında ise 27 bin 921 okul, 10 bin 748 merkez okula taşınmaktayken, taşınan
öğrenci sayısı ise 850 bin 405’ti. 2015-2016 eğitim öğretim yılında ise 43 bin
959 okul, 11 bin 853 merkez okula taşınırken, taşınan öğrenci sayısı ise 808
bin 332 olmuştur.”
Değerlendirme raporunun sonuç bölümünde
ise eğitim sisteminde yaşanan sorunların aşılmasının eğitimin eşit, parasız ve
kamusal niteliğinin artırılması ile mümkün olacağı aktarıldı: “Ülkemizin geleceğini
oluşturacak yeni kuşaklar, değerler eğitimi adı altında verilen din eğitimiyle
değil, akıl, bilim ve sanat ortamında verilen eğitim sistemiyle
yetiştirilmelidir.”