Gençlik ve Spor Bakanlığının desteğiyle,
15-29 yaş arası gençlerin sosyal medyayla ilgili tutum ve davranışlarını
anlamaya yönelik “Sosyal Medya ve Gençlik” araştırmasının sonuçları açıklandı.
Gençlik ve Spor Bakanlığının desteğiyle, 26 ilde 2 bin 57 kişiyle online
yapılan“Sosyal Medya ve Gençlik” araştırmasında, her 3 gençten birinin günde en
az 3 saatini sosyal medyada geçirdiği belirlendi. Bakanlığın desteği ve
Kırıkkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Levent
Eraslan’ın koordinasyonunda, Türkiye’deki en geniş katılımlı “Sosyal Medya ve
Gençlik” araştırması yapıldı. 15-29 yaş arası gençlerin sosyal medyayla ilgili
tutum ve davranışlarını anlamak amacıyla, 26 ilde toplam 2 bin 57 kişiyle
online gerçekleştirilen araştırmanın sonuçları açıklandı.
Buna göre, internete giren gençlerin çok
büyük bir kesiminin, sosyal medya kullanıcısı olduğu ortaya çıktı. Gençlerin
yanı sıra ebeveynlerin sosyal medyayla ilişkili olduğu tespit edildi. Gençlerin
yüzde 40’ının annesi, yüzde 47’sinin de babası sosyal medya kullanıyor.
Akıllı telefonla sosyal medyayı takip
ediyorlar
Araştırmaya göre, akıllı telefon
kullanımı gençler arasında yükselişte bulunuyor. Her iki gençten biri akıllı
telefon üzerinden sosyal medyayı kullanıyor. Sosyal medyayı iş yerindeki
bilgisayardan kullananlar ise daha çok 25-29 yaşları arasındakiler.
İnternet kafelerde sosyal medya
kullanımının ise daha çok genç erkeklerde olduğu görülüyor. İstanbul’da evde
dizüstü bilgisayar, akıllı telefon ve iş yerindeki bilgisayardan, Ege’de evde
dizüstü bilgisayardan, Doğu ve Güneydoğu bölgelerinde internet kafelerden
sosyal medyaya ulaşımın Türkiye ortalamasının üstünde olduğu görülüyor.
Gençlerin kullanım sıklıkları, süreleri
ve zamanları, sosyal medyayla yakın ilişki içinde olduklarının ipuçlarını
taşıyor. Gençlerin yüzde 86’sı sosyal medyaya günde en az bir kez, yüzde 72’si
ise her gün birkaç kez bağlanıyor. Her 3 gençten biri sosyal medyada günde en
az 3 saat geçiriyor.
En çok Facebook kullanılıyor
15-29 yaş grubunun en çok kullandığı
sosyal medya mecrası ise yüzde 89 ile Facebook oldu. Bunu Youtube ve Instagram
gibi görsel paylaşım siteleri takip ediyor.
Twitter da popüler bir mecra olarak
sosyal medyada yerini alıyor. Çalışmaya katılan 15-29 yaş grubundaki gençlerin
yüzde 45’i bu siteyi kullanıyor. Öğrencilerin yüzde 56’sı, çalışanların yüzde
47’si, yükseköğretim mezunlarının yüzde 49’u buradan paylaşımda bulunuyor.
Yüzde 57 ile Ege, yüzde 52 ile
İstanbul’da, Türkiye ortalamasına kıyasla Twitter daha fazla kullanılırken,
Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da ise bu oran yüzde 33’te kalıyor.
İnternet kullanımının yaygınlaşması yüz
yüze iletişim kurmaları olanaklarını olumsuz etkiliyor. Haliyle internet yada
sosyal medyada geçirilen uzun saatler yüz yüze iletişim kurmak için hem okullar
hem de sosyal çevrede olanakların darbeliyor, içe kapanma ve a-sosyalleşmeyi
geliştiriyor Buda gençliğin bencilleşmesini ve kendine özgüvenini zaafa
uğratmasını sağlıyor.