30 Mart 2010 Salı

Kadir İnanır: Acılı halkın toplantısı Saray'da yapılmaz!

Recep Tayyip Erdoğan'ın Dolmabahçe Sarayı'nda sanatçılarla düzenlediği kahvaltılı toplantıya tepki göstererek katılmayan usta oyuncu Kadir İnanır, Milliyet Sanat Dergisi'ne çarpıcı açıklamalar yaptı. Derginin nisan sayısı için gazeteci yazar Ahmet Tulgar, Kadir İnanırla görüştü.

Tulgar'ın sorularını yanıtlayan Kadir İnanır, 'Acı çeken bir halkın toplantısını ballı börekli saraylarda yaparsan böyle popülist bir toplantıya katılmam' şeklinde konuştu.

Kadir İnanır'ın röportajı derginin sayfalarında 'Siyasi meselelerle uğraşmaktan sanatla uğraşamıyorum' başlığı ile yer alırken kapakta ise 'Kadir İnanır, ağır konuştu' sözlerine yer verildi.

Başbakan Erdoğan'ın sanatçılarla yaptığı toplantıya değinen İnanır, yapılan toplantının Amerika'da benzer toplantılar yapıldığını ve Amerika'ya öykünmeye şeklinde yorumladı.

Yapılan toplantıya telefonla çağrılmasının eleştiren İnanır, devletin yaptığı için toplantı içinde resmi yazının gönderilmesi gerektiğini söylüyor. Ülkenin her yerinde bulduğunu belirten İnanır, Doğu'da kalan toprakların da her yerinde bulunduğunu da ifade ediyor. Ömrünün yarısını Doğu'da film çekerek geçirdiğine dikkat çeken İnanır, Doğu'da çektiği filmlerin de yarısının yasaklandığını hatırlattı.

POPÜLİST YAKLAŞIM
'Beni niye o bölgeye adım atmamış adamlarla aynı masaya oturtuyorsun. Bunu sen, içinde sanatçıların da olduğu bögleyi iyi bilen bilim adamlarıyla, ekonomistlerle, siyasetçilerle yap. Nasıl bir popülizm bu?' diye soran İnanır şöyle devam etti: 'Aç sefil bırakılmış, bıraktırılmış insanların, acı çeken bir halkın toplantısını ballı börekli saraylarda yaparsan, ben de buradaki çelişkiyi görürüm, bu popülist ve magazinel toplantıya katılıp, onların amacına hizmet etmem.'

Açılım vb. işlerin işlerin halkı ve halkı tanıyanları dinlemeden olmayacağına dikkat çeken Kadir İnanır, bölgede çektiği 'İsyan' filmine de atıfta bulunarak, şöyle konuştu: 'Filmin hikayesine bak. Ağa, halkı köle gibi kullanırken, adamlardan birinin oğlu bu işe başkaldırıyor. Sonunda çocuk kendi bölgesindeki halkı örgütlüyor, adı da Apo. Abdullah'a Apo derler. Filmin sonunda ağayı da öldürüyor, dağlara doğru çıkıyor. Neyle örtüşüyor şimdi bu film? O zaman Apo yoktu daha. Bu filme yasak koyamazsın, işte bu filme yasak koyarsan, sorun seni gelip yine bulur. Gerçekten kaçamazsın.'

'ÜLKEYİ SEVENLER; BU ÜLKENİN DEVRİMCİLERİYDİ'
Gazeteci - yazar Ahmet Tulgar'ın pekçok konuda sorduğu sorular arasında 12 Eylül'den genç kuşak sinemacılara bir çok konuda usta oyuncu Kadir İnanır'a soru sordu. İnanır, Türkiye halkı için kullandığı 'tevekkül toplumu' ifadesine ilişkinde, 'Hangi toplum? İstanbul Bebek'teki ile Doğu'daki halk, bir yerde lüks, zenginlik, bir yerde yoksulluk zulüm. Böyle şey olur mu? Herkes milliyetçi oldu. Onların milliyetçiliği, bu ülkede cüzdanımı nasıl doldururum milliyetçiliği. Bu ülkeyi gerçekten sevenler, bu ülkenin devrimcileriydi. Onları da öldürdüler. Niye astın bu çocukları? Sen niye milliyetçilik oynuyorsun şimdi. Artık sanatla falan uğraşmıyorum zaten, bunlarla uğraşmaktan beynim çatlamak üzere' şeklinde açıklama yaptı. DOĞAN TEKİN / ANF