İki yıl önce ihalesi yapılan Samsun Limanı, Danıştay'ın da onay vermesinin ardından bugün Ceynak'a devrediliyor. Liman, en büyük müşterilerden birine devredilmekle kalmıyor Exxon Mobile'ın Karadeniz'deki petrol arama çalışmalarının da "üssü" oluyor. Samsun Limanı özelleştirmesi, bölgedeki en önemli limanın bir Amerikan petrol tekeline açılması, ABD'nin Karadeniz'de bir limana kavuşma konusunda yol alması anlamına geliyor.
TCDD limanlarının özelleştirilmesi kapsamında iki yıl önce ihalesi yapılan Samsun Limanı bugün devrediliyor. Limanın en büyük müşterisi Ceynak, 2008 yılının Mayıs ayında yapılan ihaleyi 36 yıllık işletme hakkı devir bedeli olarak 125,2 milyon dolar teklif ederek kazanmıştı. Samsun Limanı, hem altyapı hem ulaşım olanakları hem de yük potansiyeli açısından Türkiye'nin Karadeniz'deki en büyük limanı durumunda. Özelleştirme sürecinden ötürü uzun yıllardır yatırım yapılmayan Liman, tüm eksiklere rağmen Rusya ve Ukrayna ile yapılan yaş meyve sebze ticaretinde önemli bir rol oynuyor. 2002-2009 döneminde yıllık ortalama 10 milyon dolar civarında gelir elde edilen Liman'da, konteyner elleçlemeye yönelik yatırımların yapılması durumunda yıllık gelirin 3-4 katına kolaylıkla çıkabileceği belirtiliyor.
Liman'ı devralan Ceynak, en büyük müşterilerinden biri Cargill olan bir nakliye-depolama firması. En büyüğü Samsun ve Mersin'de olmak üzere TCDD limanlarında tahıl siloları bulunan firma, İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin ara istasyanlordan ana merkeze çöp taşıma işini de yapıyor. Nakliyecikle başlayıp TMO'nun hükümet politikaları ile zayıf düşürülmesi sonucunda depolama alanında ortaya çıkan boşluğu değerlendirerek büyümüş, atıl kalan TMO depolarını kiralayarak yol almış bir grup.
Potansiyeli düşünüldüğünde komik denebilecek bir bedele devredilen Liman'ın, petrol arama faaliyeti üzerinden 2010-2012 yılları arasında büyük oranda Amerikalı Exxon Mobile'a "tahsis" edilecek. ABD'nin Karadeniz'de bir liman sahibi olma "özlemi"nde bu şekilde önem taşıyan bir adım atacağı düşünülüyor. (Kaynak: soL)