3 Ocak 2010 Pazar

Gülen tarikatına İran müdahalesi

Federal Kürdistan Bölgesi’nde Fethullah Gülen cemaatine ait 4 fakültenin kapatıldığı bildirildi. Okulların kapatılması kararında İran’ın etkili olduğu iddia edildi. Federal Kürdistan Bölgesi Eğitim Bakanı Bilind Dilawer Alaedîn’in kararı ile Fethullah Gülen Tarikatı’na ait Hewler’deki dört fakülte kapatıldı. Bu okulların Işık, Cihan, Şahane ve Hewler’deki Bilim ve Teknoloji fakültesi olduğu bildirildi.
.
Bakanlık kapatmaları eğitimin düzensiz ve kalitesiz olmasını gerekçe gösterdi. Kapatma kararlarında okullardaki bazı bölümlerin yetersiz olması ve amaç dışı kullanılmasının etkili olduğu da belirtiliyor. Ancak 13 Aralık’taki kapatma kararında İran’ın etkili olduğu öne sürülüyor. Gülen cemaatini yakından izleyen İran yönetiminin tarikatın Irak ve Güney Kürdistan'daki örgütlemesinden rahatsız olduğu ifade ediliyor. Ayrıca İran'ın cemaatin Orta Asya'daki varlığını da yakın mercek altına aldığı belirtiliyor.
.

DUHOK’TAKİ OKULUN AÇILIŞI DURDURULDU
Öte yandan Gülen Tarikatı’nın okulların yeniden açılması için başvurularda bulunduğu ve yerel bazı yetkililere rüşvet önerdiği bilgisi edinildi. Okulların tümü henüz yasaklanmadı. Yasaklama kararı Hewler’deki bazı okullarla sınırlı. Bununla birlikte Dohuk’ta açılması planlanan bir okulun da açılışının durdurulduğu öğrenildi. Kuzey Kürdistan’da Türk devletinin asimilasyon politikalarının yürütücü olan Gülen Tarikatı, Asya ve Avrupa ülkelerinin yanısıra 1994 yılından beri Güney Kürdistan’da da faaliyet yürütüyor. Ancak AKP iktidarı ile birlikte Güney’deki faaliyetlerini arttıran Gülen Tarikatı’na Kürt hükümeti de kapılarını açmıştı. 2006 yılında Gülen cemaati Kerkük'te açtıkları yeni okul için Irak Terbiye Genel Müdürlüğü çalışanlarına 32 bin dolar rüşvet vermişti.
.

Gülen Tarikatı Güney Kürdistan’daki eğitim yatırımlarıyla dikkatleri çekiyor. Gülen Tarikatı’nin Hewler’de 6, Süleymaniye’de 3 eğitim kurumu faaliyet yürütüyor. Tarikatın Hewler’de Fezalar Eğitim Kurumu, Işık Dil Merkezi, Işık İlköğretim Okulu, Nilüfer Kız Koleji, Işık Erkek Koleji, Işır Üniversitesi isimli eğitim kurumları bulunuyor. Süleymaniye’de ise Süleymaniye Kız Koleji, Selahattin Eyyubi Erkek Koleji, Selahattin Eyyubi Dil Merkezi isimli eğitim kurumları faaliyet yürütüyor. Tarikatın Kerkük’te ise 1 okul ve 1 dil merkezi yer alıyor.