20 Ocak 2010 Çarşamba

Kiralık İşçi Yasası yeniden Meclis'te



Foto: Kiralık İşçi Yasası yeniden Meclis'te
Hükümet, krizden yakınan patronların gözdesi haline gelen Özel Kölelik Büroları ile ilgili tasarıyı yeniden Meclis'e getirdi. Yasa devletin kiralık işçi yaratmak planı olarak yoğun tepki ile karşılanmıştı. İşçi sendikaları uyarı açıklamaları yapmıştı.

İşçilerin 'alınıp satılmasını', 'kiralanmasını' öngören kölelik büroları tasarısı yeniden Meclis gündemine getirildi. AKP Hükümeti, Cumhurbaşkanı tarafından veto edilen düzenlemeyi, bankalara yıllık harç uygulaması getiren bir tasarı içine sıkıştırdı. Sendikaların genel grev nedeni sayacağını ilan ettiği Kiralık İşçi Yasası, kamuoyu dikkatinden kaçırılarak yasalaştırılmak isteniyor.

Maliye Bakanlığı, “Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”nı, Meclis'e gönderdi. Tasarı İş Kanunu'nda da bazı değişiklikler öngörüyor. Yasa ilk bakışta bankalara yıllık harç uygulaması getiren bir tasarı gibi görünüyor. Ancak, yeni yılın ilk torba tasarısının 8. maddesinde geçtiğimiz yıl işçi sendikalarından büyük tepki gören 'kiralık işçi' düzenlemesi de yer alıyor.

Yasa devletin kiralık işçi yaratmak planı olarak yoğun tepki ile karşılanmıştı. Yasa geçerse taşeronluk, özel istihdam büroları ile daha geniş kapsamlı bir uygulamaya dönüşecek. Kadrolu istihdam oranı azalacak. Düzenleme ile güvencesiz çalıştırma yasal kılıfa sokuluyor, patronların şikayetçi olduğu sigorta primi ödemekten kurtulmaları hedefleniyor. Kanun kıdem tazminatı ile ilgili bir düzenleme yapmadığı için, geçici olarak istihdam edilen işçilerin kıdem tazminatı hakkı da ortadan kaldırılmış oluyor.

Tasarıya göre:

-Özel İstihdam Büroları, işçilerle sözleşme yapacak. İşçileri bir başka patrona devredebilecek. Bir işyerindeki geçici işçi sayısı, toplam işçinin beşte biri kadar olabilecek.

-Geçici iş ilişkisi sözleşmelerinin toplam süresinde sınır ise 18 ay. Bu süreden fazla çalıştırılan işçi ile patron arasında belirsiz süreli iş sözleşmesi kurulmuş olacak.

-Tasarıyla, 49 ilde uygulanan teşviklerin süresi 2 yıl daha uzatılıyor. Hükümet ayrıca kriz sonrası gündeme getirdiği kısa çalışma ödeneğinde de süreyi bu tasarı ile bir kez daha uzatıyor.

-Tasarıda, belediyelerin borçlarına karşılık bütçeden aldıkları paylara ilişkin düzenleme de var. Buna göre, belediyelerin 1 Mart 2010’dan önceki borçları için bütçe vergi gelirlerinden alacakları paylardan yapılan kesinti tutarı, yüzde 40 ile sınırlandırılacak.

-Hükümetin emekli aylıklarına yapılan zam ile ilgili finans planı da tasarı içerisinde yer alıyor. Bankalar şubeleri için devlete yıllık en az 24 en fazla 48 bin lira harç ödeyecek.

Sendikalar işçi simsarlığına karşı

Kiralık işçi tasarısı gündeme getirildiğinde işçi sendikaları yaptıkları açıklama ve eylemler ile tasarının derhal geri çekilmesini istemişti.

DİSK, Türk-İş ve Hak-İş, düzenlemenin Meclis gündemine gelmesinin tartışıldığı Aralık ayında yaptıkları ortak açıklamalarında TBMM’ye açık bir mektup göndermiş, “Kiralık işçilik düzenlemesini gündeminize almayın” çağrısında bulunmuştu. DİSK, Türk-İş ve Hak-İş genel başkanlarının yaptığı açıklamada, “Sendikasızlaştırmaya yasal kılıf hazırlama aracı olan özel istihdam büroları ve kiralık işçilik, aynı zamanda toplu sözleşme hakkına erişimi engelleyen ve örgütlenme özgürlüğünü ortadan kaldıran bir düzenlemedir” denilmişti.

Hükümete “Kiralık işçilik düzenlemesi kime hizmet edecek?” sorusunu yönelten sendikalar, şunları ifade etmişti: “Böyle bir düzenlemeyi ikinci kez gündeme almak, ihtiyaçtan çok sendikalara inat bir yasa çıkartma arzusunu tatmin etmekse o zaman Bakanlık için ‘çalışma’ değil, ‘çatışma bakanlığı’ tanımı daha doğru olacaktır. TBMM’ne sesleniyor, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı’nın bu konudaki ısrarını gözardı ederek emeği kiralık hale getirecek ve işçi simsarlığına yol açacak bu düzenlemeyi asla gündemine almaması çağrısında bulunuyoruz.”