25 Mayıs 2009 Pazartesi

‘Pazara çık’ kampanyasına işçiler öfkeli





Türk-İş, Hak-İş ve Kamu-Sen’in TOBB, TİSK ve diğer patron örgütleriyle krize çare bulmak gerekçesiyle el ele verip başlattıkları ve TOBB Başkanı Rıfat Hisarcıklıoğlu tarafından kamuoyuna deklare edilen “Eve kapanma, pazara çık” kampanyasını Gaziantepli işçileri kızdırdı. Aldıkları ücretle ayaklarına çorap alacak durumlarının olmadığını belirten Gaziantepli işçiler “Daha fazla harcamamızı istiyorlarsa ücretlerimize zam yapsınlar” diyor. Aldıkları 500-550 lira ücretle eve ekmek götürmekte zorlanan işçiler “Kira, elektrik, su parasını çıkınca 200-250 TL kalıyor. Bununla nasıl pazara çıkacağız” diye soruyorlar.
AYAĞIMIZA ÇORAP ALAMIYORUZ
Gaziantep’te Mezarlık Kavşağı’nda işe gitmek için servis beklerken görüştüğümüz işçiler işten atılmasalar da krizin kendilerini etkilediğini ve geçinmekte zorlandıklarını söylediler. Asgari ücrete çalıştığını belirten Oktay Çelik kira, elektrik, su parasından sonra geriye kalan 230 lira ile pazara çıkmasının imkansız olduğunu ifade etti. Ekmek parası bile bulamadıklarını anlatan Çelik “Ayağımıza ayakkabı, çorap alacak paramız bile yok” dedi. Altı ay önce işe başladığını, bu güne kadar sadece iki aylık ücret ödendiğini, fazla mesai ücretinin de verilmediğini belirten Veysel Avşar ise “Kira ve benzeri ev giderlerinden sonra bana 225 TL kalıyor. Aylardır evime bir kilo sebze alamıyorum. Kampanyayı başlatanlar 225 lira ile kendileri pazara çıkabiliyorlar mı acaba?” diye sordu.
‘ÜCRETLERE ZAM YAPSINLAR’
“Krizden dolayı ücretsiz izne çıkarıldık. Bu bizi ekonomik olarak 3-4 ay geriye götürdü. Kendilerinin söylediği gibi pazara çıkacak durumda değiliz. Eğer daha fazla harcamamızı istiyorlarsa ücretlerimize zam yapmaları gerekir” diyen Soner Koçuşağı şu anki ücretleriyle daha fazla harcama yapmanın mümkün olmadığını söyledi. Patronları krizi bahane ederek çalışan işçilerin ücretlerinden kesintiye gittiğini, ücretlerin düzenli ödenmediğini ifade eden Mehmet Emin Yalçınkaya da mecbur kalmazsa çarşıya çıkmadığını belirtti. (Gaziantep/EVRENSEL)

TEK YOL İŞÇİLERİN BİRLEŞMESİ
“Bir aydır çalışıyorum, ücret almadım. 100 TL avans verdiler. Para yok diyorlar. Senin paran yoksa bana ne! Benim çocuklarım evde aç, taksitlerim gecikmiş. Beni düşünen yok, işçiyi düşünen yok. Sigortasız çalışıyorum, yeşil kart da vermiyorlar. Devlet bunu bilmiyor mu? Biliyor. Biliyor ama hâlâ işçinin sırtına yükleniyor. Benim patronum da beni izlesin istiyorum, sesimi duysun istiyorum. Eğer insansa duyar” sözleriyle öfkesini dile getiren Kadir Doğruer şöyle devam etti: “İşçilerin yapacağı tek şey sigortasız çalışmaya, işsizliğe karşı birlik olmak.”

KRİZİ YARATANLAR ÇARE BULAMAZ
TÜDEF Başkanı Ali Çetin, işçi ve işveren örgütlerinin başlattığı tüketimi artırma kampanyasına tepki gösterdi. Yapılan önerilerin mevcut krizin nedenlerini anladığını söyleyen en tepe sermeye örgütlerinin krizin temel nedenini anlamadıklarının göstergesi olduğunu ifade eden Çetin, şunları söyledi: “Mevcut kriz, ham madde yetersizliğinden, kapasite yetersizliğinden, sermeye yetersizliğinden değil tüketicilerin alım gücünün düşmesinden, sürekli tüketim için yönlendirilen tüketicilerin borçlanarak yaptığı tüketim nedeniyle aldığı kredi borçlarını ödeyememesinden, yani tüketicinin iflasından doğmuştur. Bu nedenle krizden çıkmanın en temel çözümü tüketicinin alım gücünün artırılmasıdır. Tüketicinin alım gücünün artırılması ise, maaş, ücret ve emekli maaşlarının artması, işten atılmaların durarak tersine istihdamın artması, çalışma yaşına gelen genç nüfusa iş yaratılması gibi önlemlerle mümkündür. Bu asıl önlemlerin yanında diğer önlemler ise ana politikaya destek olacak önlemler olmalıdır.” Çetin, bankaların kriz döneminde kâr arttırmasına da tepki göstererek, “Tüm kesimler ağlarken, bankaların krizin olmadığı 2008 yılının ilk çeyreğine göre kârlarını yüzde 33 oranında artırmaları kimlerin kriz fırsatçılığı yaptığını ortaya çıkarmıştır” dedi. ANKARA