27 Temmuz 2009 Pazartesi

YETER

Kürt sorununa çözüm tartışmaları yoğunlaşırken, konuşan ünlü romancı Yaşar Kemal, Kürtlerin dil ve kültür taleplerini yerine getirmenin ülkeyi böleceğini öne sürenlerin yalan söylediğini belirterek, “Yeter yeter yeter, filinta gibi genç çocuklarımız gidiyor” dedi.
Radikal gazetesinden Cem Erciyes’in sorularını yanıtlayan Yaşar Kemal, “Kürtler bölünme istemiyorlar, 80 yıldır da bağırıyorlar. Ama yöneticiler duymuyorlar” dedi.
Kemal, gazetede dün ikinci bölümü yayımlanan röportajda şöyle konuştu: “Anadolu çok kültürlü, çok dilli, çok dinli bir topraktı. Çünkü Anadolu hem Akdeniz, hem Mezopotamya, hem Kafkasya, hem Karadeniz’di. Ve Anadolu’daki kültürler, tarih boyunca hep birbirlerini beslemiş, aşılamışlardı. Milattan önceki Anadolu’nun yalnız Ege Denizi kıyılarına bakacak olursak, ne kadar çok dilin, ne kadar çok kültürün olduğunu görürüz. Bu kültürlerdir ki Milet filozoflarını, Homeros’u, daha yüzlerce baş eseri yaratmışlar, insanlık kültürüne kaynaklık etmişlerdir. Anadolu’da bugün de birçok kültür, Cumhuriyet’ten bu yana bütün yasaklara karşın kör topal yaşamaktadır. Çok kültürlü Anadolu’da Türk kültürünün, dilini egemen dil, egemen tek kültür yapmak isteği, bütün bu dilleri, kültürleri yasakladı. Çağı yakalamak çabası ile yerel zenginlikleri, kültür kaynaklarını canlı tutabilecek girişimler, Köy Enstitüleri, Halkevleri yok edildi. Böylelikle Türk dili, kültürü de cılızlaştırıldı.”
Bugün Türkiye üniversitelerinde Kürt dili, folkloru, edebiyatı enstitüsü olmadığını dile getiren Yaşar Kemal, “Her şey göstermiştir ki Anadolu’da tek kültürlü bir devlet kurmak Türkiye’nin her türlü zenginliğinin aleyhinedir. Anadolu bir mozaik kültürler ülkesidir. Büyüklüğü de, zenginliği de Anadolu’nun kültürler ve diller zenginliğinden dolayıdır. Türkiye’yi bu büyük olanaklardan yoksun bırakmak, ülkeyi bugünkü hale düşürmüş, hem de yönetimi ne olduğu belli olmayan bir ucubeye çevirmiştir” dedi.
‘YALAN SÖYLÜYORLAR’
Anadilde eğitim ve kültürel hakların bölünmenin yolunu açacağı iddialarını eleştiren Yaşar Kemal, “Anadiller Türkiye’yi nasıl bölecek; Lazlar mı, Çerkesler mi, Asuriler mi, Adana’da, Mersin’de, Hatay’da, Urfa’da, Siirt’te olan Araplar mı, bin yıldır Türklerle birlik olan Kürtler mi? Bunu söyleyenler Türkiye’ye dost mu? Ben kendimi bildim bileli hiç kimseye vatan haini demedim, bir insan neden vatanına hayınlık yapar, bunu anlayamadım. Bu Türkiye bölünecek diyenler niçin söylüyorlar bu yalanları? İnsanlar bunların yalanlarına nasıl inanıyorlar, bunu hiç anlayamıyorum” dedi.
Kürtlerin Lozan’da ‘biz azınlık değiliz’ diye bağırdıklarını dile getiren Kemal, “80 yıldan bu yana da bağırıyorlar: biz azınlık değiliz! Ama bu bağırmayı yöneticiler duymamışlar. Daha duymuyorlar. Oysa dünya değişti, birçok ülkede azınlıklar bile bütün insancıl haklara ulaştılar. Kürtler bugünlerde de daha bağırıyorlar: Biz azınlık değiliz. Ne olursak olalım bu vatan böldürülmez. Ne pahasına olursa olsun böldürmeyiz!
Duymayan bunu da duymuyor, duymayacak. Ben size iyimserim, iyimserliğin yazarıyım diye hep söylemiştim. İnsanoğlu umutsuzluktan umut yaratır diyen de benim. Ülkemin insanlarına da güveniyorum. Dünyayla birlikte onlar da değişecek.” (HABER MERKEZİ)