25 Haziran 2009 Perşembe

MEĞER BÜTÜN MESELE İLİŞKİLENDİRMEDEYMİŞ

Bilim ve fen ile ilişkin kavramların kadınlardan çok erkeklerle ilişkilendirmesi eğiliminin sonucu olarak, örtük klişelerin de diğer konularda olduğu gibi erkeklerin hanesine artı olarak yazıldığı belirlendi
Yapılan bir araştırma, varolan klişelerin de erkeklerin yararına olduğu sonucunu verdi.
Kadın ve erkeklerin katılımıyla 34 ülkede yapılan araştırmada, ifade edilmesi istenmeyen ya da farkında olunmayan düşüncelerin (örtük klişeler) kız çocuklarını bilim ve matematik alanlarında eğitim görmekten vazgeçirebildiği belirlendi. Bu klişelerin yerleştiği ülkelerde, erkek çocuklarının fen ve matematik derslerinde kızlara göre daha iyi sonuçlar elde ettiği ortaya çıktı.
Araştırmaya imza atan Virginia Üniversitesi profesörlerinden Brian Nosek, araştırmanın yapıldığı ülkelerde halkın bilime ilişkin kavramları kadınlardan çok erkeklerle ilişkilendirmesinin genel bir eğilim olduğuna tanık olduklarını söyledi.

‘UÇURUMLAR PEKİŞİYOR’
Araştırmaya göre ‘erkek çocuğu’, ‘baba’, ‘kız çocuğu’ ve ‘anne’ gibi kelimeler ile ‘fizik’, ‘biyoloji’, ‘kimya’, ‘tarih’, ‘sanat’ ve ‘edebiyat’a ilişkin terimler arasında bağ kurmaları istendiğinde, katılımcılar bilim ya da fenle ilgili terimleri daha hızlı bir şekilde erkeklerle ilişkilendirdi. Özellikle hem kadın, hem de erkek katılımcıların büyük oranda bilimi erkeklerle ilişkilendirmesi araştırmacıları şaşırttı.
Brian Nosek, kültürün, inançlara ve davranışlara biçim vermekte önemli bir güç olduğunu, farkında olunmayan ön yargı, tutum ve inançlar ile bilimsel alanlardaki başarının cinsiyetler arasında uçurumu karşılıklı olarak pekiştirdiğini belirtti.
Profesör Nosek, insanların erkeklerin daha çok bilimsel alanlarda çalıştığını gördükçe, erkeklerin bilime daha yatkın olduğuna ilişkin ön yargı geliştirdiğini vurguladı.
Araştırma Amerikan Bilimler Akademisi’nin PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences) dergisinde yayımlandı.