23 Haziran 2009 Salı

"TÜRKİYE’DE OKULLAŞMA ORANI ÇOK DÜŞÜK"

Eğitim Sen Genel Başkanı Zübeyde Kılıç, ilköğretimde okullaşma oranının, ailelerin gelir seviyesinin düşüklüğü, çocukların çalışmak zorunda kalması, devletin yeterli kaynağı ayırmaması ve gerekli yatırımların zamanında yapılmamasından dolayı yaygınlaştırılamadığını belirtti.
2009 yılında ilköğretimde net okullaşma oranının yüzde 96.49 olduğunu söyleyen Kılıç, “Bu oran erkeklerde yüzde 96.99, kızlarda ise yüzde 95.97 olarak gerçekleşmiştir. Zorunlu ve devlet okullarında parasız olduğu belirtilen ve Anayasal güvence altında olan ilköğretim, tüm çağ nüfusuna yaygınlaştırılamamıştır. Yine ortaöğretim çağ nüfusunun yüzde 42’si ortaöğretime devam etmemekte ya da edememektedir” dedi.
Türkiye’de köyde ya da şehirde yaşamanın eğitim hakkına erişimi farklılaştırdığını vurgulayan Kılıç, bu açıdan bakıldığında özellikle kız çocuklarının okullaşmasında ciddi sorunlar yaşandığını da kaydetti.

“EĞİTİME AYRILAN PAY EKSİK”
Artan öğrenci sayısına karşın eğitime bütçeden ayrılan payın, ortaya çıkan ihtiyacı karşılayacak kadar artmadığını ifade eden Kılıç, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Eğitime bütçeden ayrılan payın ortalama yüzde 65’i personel harcamalarına ayrılmakta, eğitimin finansmanı öğrencilerin, dolayısıyla öğrenci velilerinin omuzlarına yıkılmaktadır. Bütçe içinde sınırlı, ancak sosyal harcamalar içinde önemli bir paya sahip eğitim harcamaları, sosyal harcamaların her geçen yıl azaltılması, daha doğrusu özel kesime yönelik kaynak olarak aktarılması nedeniyle ya azalmış ya da yerinde saymıştır. Eğitim sistemi içinden çıkamayacağı bir krize itilmiştir.”