29 Kasım 2009 Pazar

8 kişi gerilla kıyafeti giydirilip infaz edildi

Foto: 8 kişi gerilla kıyafeti giydirilip infaz edildi
1994 yılında Lice'de Bolu Komando Tugayı tarafından gözaltına alınan 8 kişinin, gerilla elbisesi giydirilip dağda infaz edildiği ortaya çıktı. R.A. adlı köylü, yıllar sonra Cumhuriyet Savcısı'na olayları anlattı.

Amed'in Kulp ilçesinde 13 Mayıs 1994 tarihinde Bolu Komando Tugayı'na bağlı askerler tarafından gözaltına alındıktan sonra infaz edilen ve 2003 yılında kemikleri bir toplu mezarda ortaya çıkan 8 kişiyi en son gören kişi, savcıya ifade verdi. Tanık R.A., gözaltına alınan Ali, Ekrem, Ramazan ve Hasan Bulut ile Mehmet Selim Örhan'ın YİBO'da işkence yapıldıktan sonra gerilla kıyafetleri giydirilip kırsal alanda infaz edildiğini belirtti.

R.A. isimli köylü, İHD Diyarbakır Şubesine başvurarak, 2003 yılında kemikleri bulunan kişileri en son kendisinin gördüğünü belirtti. R.A, İHD'nin yönlendirmesi üzerine, kemiklerle ilgili soruşturmayı yürüten Diyarbakır'daki Özel Yetkili Cumhuriyet Savcısına tanık olarak ifade verdi.

R.A., ifadesinde şunları anlattı: “22 Mayıs 1994 tarihinde Bolu Komando Tugayı'na bağlı askerler köye geldi. Eşyalarımızı dışarı çıkarmamızı söylediler. Bütün köylüler eşyalarını dışarı çıkardı. Eşyalarımız yakıldı. Beni ve amcamın oğulları Ş.A., H.A., ve S.A.'yı gözaltına aldılar.”

19 gün boyunca işkence

Gözaltına alındıktan sonra Bolu Dağ Komando Tugayı tarafından kullanılan Yatılı Bölge İlköğretim Okulu (YİBO)'ya götürüldüklerini söyleyen R.A., o tarihte Bolu Komando Tugayına bağlı askerlerin orada kaldığını belirtti. R.A., gözaltındayken yaşadıklarını şöyle anlattı: “Beni okulun büyükçe bir banyosuna bıraktılar. Bu banyoda, benimle birlikte önceden tanıdığım Hasan, Cezayir ve Mehmet Selim Örhan ile gözaltında kaldığım sürede tanıdığım Ekrem, Ramazan ve Ali Bulut, Şemdin Koç, soyadını bilmediğim Ramazan ile adını soyadını bilmediğim ve kendisini Edirneli olarak tanıtan bir şahıs daha vardı. Gözaltında kaldığım sürede toplam 10 kişiydik. Her türlü işkencenin yapıldığı gözaltında 19 gün kaldım.”

R.A., bir gece banyoya gelen askerlerin, gözlerini bağlayarak, banyodan çıkardıklarını anlattı ve şöyle devam etti: “Yaklaşık bir saat sonra gözlerimizi açtılar. Banyoda sadece ben, Ramazan ve Şemdin Koç kalmıştık. Bir ara ben izin alarak tuvalete çıktım. Tuvalete giderken, tuvaletin yanındaki odanın içinde Cezayir'i gördüm. Kendilerine gerilla elbiseleri giydirildiğini, ertesi gün dağa götüreceklerini, orada kameraya çekilip serbest bırakılacaklarını söyledi. Gerçekten de gerilla elbiseleri giydirilmişti. Ancak Cezayir ağlıyordu. Bana 'eğer seni serbest bırakırlarsa akrabalarıma haber ver' dedi. Sabah 06.00-07.00 sıralarında kalktım askerlere sordum. Diğerlerinin götürüldüğünü söylediler. Bir daha da bu kişileri görmedim.”

Kemikleri toplu mezarda bulundu

Bolu Dağ Komando Tugayı ve Lice Jandarma Komutanlığı ile köy korucuları, 13 Mayıs 1994'te Amed'in Lice ilçesine bağlı Entax (Kabakaya) köyüne bağlı Comarl (Esenli) mezrasına baskın düzenledi. Baskında 80 hanelik mezra ateşe verildi ve çok sayıda köylü gözaltına alındı. Gözaltına alınan köylülerden 8'inden o tarihten itibaren haber alınamadı. Ailelerin olayı takip etmesi sonucu 8 kişinin kurşuna dizildikten sonra yakılarak bilinmeyen bir yere gömüldükleri ortaya çıktı. Daha sonra, İHD'nin girişimleriyle Kulp'a bağlı Bağcılar Köyü yakınlarındaki Düzpelit mezrasında 2003 yılında kazı yapıldı. Kazıda bulunan toplu mezarda 8 kişiye ait kemikler ortaya çıktı. İstanbul Adli Tıp Kurumu'nda yapılan DNA testinin sonuçları 2006 yılında çıktı, kemiklerin gözaltına alınan Ali Bulut, Ekrem Bulut, Ramazan Bulut, Ferdi Hasan Bulut ve Mehmet Selim Örhan'a ait olduğu tespit edildi.

Köylülerin gözaltına alındığı tarihte Bolu Dağ Komando Tugayı Komutanı emekli Tümgeneral Yavuz Ertürk idi. Tanık ifadesinin ardından gözler şimdi savcılarda.