28 Kasım 2009 Cumartesi

İran kadın hakları savunucusunu idam edecek

İnsan hakları örgütlerine mektup yazan Zeynep Celalyan İran Yüksek Mahkemesi tarafından idam cezasına çarptırıldığını ve bir süre sonra infazının gerçekleşeceğini belirterek destek istedi. Çağrı üzerine harekete geçen Barış İçin Kadın Girişimi, idamın durdurulması için Uluslararası Af Örgütüne başvurarak kampanya başlatacak.

Muhalif kesimlere yönelik idamların son iki yıldır arttığı İran'da bir kadın hakları savunucusu daha idam cezasına çarptırıldı. İran'da cezaevinde bulunan Kürt siyasi tutuklu ve kadın hakları savunucusu Zeynep Celalyan bir süre önce yerel mahkeme tarafından idam cezasına çarptırıldı. Cezası İran Yüksek Mahkemesi tarafından onaylanan Celalyan, ailesi aracılığı ile 26 Kasım'da kadın ve insan hakları örgütlerine mektup yazarak yardım istedi.

Mektubunda Celalyan şunları belirtti: "27 yaşında Kürt kadınıyım, siyasi tutuklu olarak İran hapishanesinde yatıyorum. Hakkımda verilen ölüm cezası, İran Yüksek Mahkemesi tarafından onaylandı. Şu anda çok kötü koşullar altında yaşıyorum. Sürekli bir işkence ve kötü muamele altındayım. Göstermelik bir yargılama yapıldı, bir avukatı dahi olmadan bir kaç dakikalık bir mahkemenin ardından idam cezasına çarptırıldım. Beni savunmak için bir avukatım bile yok. Yargılandığım mahkeme ise sadece birkaç dakika sürdü. Mahkeme bana, 'sen Allah'ın düşmanısın, çok yakında tüm Allah düşmanları gibi idam edileceksin' dedi. Hakimlerin tümü mahkeme sürecinde idam edilmem lehinde oy kullandı. Ben, annem ve ailemden hatır istemek için hakimden izin istedim. Hakim ise, bana 'kapa çeneni' diyerek isteğimi reddetti. Tüm insan hakları savunucularından, kadınlardan bana yapılan haksızlığa karşı çıkmalarını ve yardımcı olmalarını istiyorum."

Celalyan'ın çağrısının ardından çalışma başlatan Barış İçin Kadın Girişimi üyeleri, Uluslararası Af Örgütü'nün de aralarında bulunduğu insan hakları örgütlerine başvuruda bulunarak idamın durdurulması için harekete geçilmesini isteyecek. Kadınlar ayrıca önümüzdeki günlerde Celalyan için Türkiye'de kampanya başlatacak.