18 Eylül 2009 Cuma

Bölgede ziller yoksul çalacak!

Bölgede yaşanan çatışmalı süreç sonucu yoğun göç alan Diyarbakır’da, 2009-2010 Eğitim ve Öğretim Yılı’nın başlamasıyla binlerce işsiz vatandaş, çocuklarını okula göndermek için iki kere düşünmek zorunda kalıyor. Çünkü bölgede anaokuluna başlamak 500 TL, ilköğretime başlamak 600 TL, liseye başlamak 700 TL, meslek liselerine başlamanın ücreti ise 800 TL’den başlıyor. Eğitim Sen Diyarbakır Şube Başkanı Abdullah Karahan, bir okula öğretmen atayarak, masa ile sıra koyarak eğitim sorunlarının çözülemeyeceğini kaydetti.
Bölgenin eğitim ve öğretimde bir gerilik yaşadığını belirten Karahan, geçtiğimiz dönem Seviye Belirleme Sınavı ve Öğrenci Seçme Sınavı sonuçlarındaki başarısızlık oranına dikkat çekti. Eğitimdeki fırsat eşitsizliğine değinen Karahan, şunları kaydetti: “Okula yeni başlayacak bir çocuk, köyde mi başlayacak, Bağlar’da mı, Ofis’te mi ya da Sur’da mı başlayacak diye sıralandırmak gerekiyor. Çünkü okulun bulunduğu yere göre bile ekonomik koşullar veya oradaki fiziki koşullar değişkenlik gösteriyor. Bugün bir öğrencimizin kıyafetinden bile onun hangi aileden geldiğini anlarsınız. Fiskaya’da ya da Bağlar’da bir okula gittiğinizde ekonomik koşullarının ne olduğunu görürsünüz. Şimdi bunun yanında nerede başlarsa başlasın okula başlayanlar için büyük bir ekonomik maliyet gerekiyor.”
ÖĞRETMEN ATAYARAK SORUN ÇÖZÜLMEZ
Eğitime ayrılan bütçenin yetersiz olduğunu belirten ve hükümetin eğitim politikalarını eleştiren Karahan, “Son 3 yıldır devlet kitap verdiğini söylüyor. İktidar bununla övünüyor. Devlet okulu sadece defter, kitap, masa ve öğretmenden ibaret sanıyor. Bunun öyle olmadığını ve bu olamayacağını yıllarca söyledik. Bir yere bir sıra ve masa koyarak, sonra öğretmen atayarak eğitim sorunu çözülmez” diye konuştu. Bölgedeki çatışmalı ortamın da etkisiyle yaşanan göçle beraber eğitim sisteminin altüst olduğunu dile getiren Karahan, “Bugün en yoksul insanlarımız bile çocuğunu okula kaydederken bağış vermek zorunda bırakılıyor. ‘Bağış alınmıyor’ demek yetmiyor. Eğer siz ‘Kayıt sırasında ücret almıyoruz’ diyecekseniz, önce Okul Aile Birliği’ni feshedeceksiniz. Birçok okulumuzda Okul Aile Birliği tarafından okulun ihtiyaçları karşılanıyor” dedi.
Bu yıl okula yeni başlayacaklar için yapılacak olan masraf oranlarına ilişkin araştırmalar hakkında bilgi veren Karahan, “Anaokuluna başlayacak bir çocuğun 500 TL’den aşağı masraf yapması mümkün değildir. İlköğretime 600, liseye 700 ve meslek liselerine başlamanın ücreti ise 800 TL’den başlıyor” dedi. Bu masrafların bölge vatandaşlarının içinde bulunduğu ekonomik duruma bakılarak göz önünde bulundurulması gerektiğini söyleyen Karahan, “Anayasa’da ‘İlköğretim zorunlu ve parasızdır’ deniliyor. Vatandaşlarımıza sesleniyorum: Eğer devletin anayasası ‘Eğitim parasızdır’ diyorsa bu parayı kesinlikle vermesinler. Milli Eğitim üzerinden ayrılan bütçe doğru kullanılırsa, yaşanan ekonomik sıkıntılar çözülür” diye konuştu.
(Diyarbakır/DİHA)