16 Aralık 2008 Salı

Liseliler Fransız hükümetine geri adım attırdı

Fransız lise öğrencilerinin sokaklara çıkması ve eylemlerini boyutlandırma uyarısı ardından Eğitim Bakanı Xavier Darcos lise reformunu bir yıl erteledi. Lise öğrencilerinin eylemlerinin şiddetli bir boyut kazanmasıyla birlikte Cumhurbaşkanı Nicolas Sarkozy’nin Eğitim Bakanı’na reformun geri çekilmesi için baskı uyguladığı ifade ediliyor. Bu arada öğrencilerin liselerde işgal eylemleri sürüyor.

Yunanistan’da bir 6 Aralık gecesi polisin 15 yaşındaki bir genci öldürmesiyle başlayan eylemler, Fransa’da da öğrenci eylemlerini tetikledi. Daha önce de hükümete geri adım attıran Fransız öğrenciler, son haftalarda yeniden sokaklara çıkarak hükümeti uyardı. Birçok kentte polisler lise öğrencileri arasında çatışmalar yaşandı.

REFORM BİR YIL ERTELENDİ

Sonunda Eğitim Bakanı Xavier Darcos, 15 Aralık Pazartesi günü lise reformunun 1 yıl ertelendiğini resmen açıkladı. Bu kararda Yunanistan’daki eylemlerin de etkili olduğunu söylemek abartı olmaz. Darcos’un kararına göre binlerce iş birimini ortadan kaldıran ve eğitim saatlerini arttıran reform 2009’da değil 2010’dan itibaren uygulanmaya başlayacak.

Fransız basını da bu kararı kimin aldığını tartışıyor. Le Point dergisi ve Le Figaro, Fransa Cumhurbaşkanı Nicolas Sarkozy’nin Darcos’a baskı yaptığına dikkat çekiyor. Zira Darcos geçen hafta öğrencilerin eylemlerini “alışıldık eylemler” olarak yorumlayarak geri adım atmayacağını açıklamıştı. Aradan bir hafta geçmeden Darcos, reformu erteledi.

Ancak Le Monde gazetesine açıklamada bulunan Darcos bu iddiayı yalanladı. Cumhurbaşkanı’na reformun hazır olduğunu ancak ortamın henüz buna hazır olmadığını söylediğini söyleyen Darcos, biraz daha zamana ihtiyaç olduğunu belirttiğini ifade etti. “Çok konuştuk, neyi getirip neyi götüreceğini artıştık” diyen Darcos, Sarkozy’nin de kendisine “Nasıl istiyorsan öyle yap!” dediğini aktardı.

SARKOZY Mİ BASKI UYGULADI?

Le Figaro ise, Sarkozy’nin Bakan’dan özellikle öğrencileri sakinleştirmek için liseler üzerine daha derinliğine bir çalışmanın gerekli olduğunu söylediğini yazdı. Son haftalarda tüm öğrenci ve öğretmen sendikaları Eğitim Bakanlığı’nın reformu aceleye getirmesine tepki göstererek, ertelenmesini istemişti. Ancak Bakan bu çağrıları duymak istememişti. Nereden bakılırsa bakılsın reformun ertelenmesi kararını hükümetin bir geri adımı olarak kabul etmek gerekiyor.

Liseli öğrencilerin eylemlerini arttırması ve birçok yerde polise şiddetli çatışmalara girmesi, hükümetin endişesini arttırdı. Eylemler özellikle Batı, Güney Batı ve Güney Doğu bölgelerinde yoğunlaşıyor. Sistematik bir şiddet halini almaya başlayan öğrenci eylemleri, öğrenci organizasyonlarının da kontrol edemediği boyutlar kazandı.

LİSELER ÖĞRENCİ İŞGALİNDE

Bu arada hükümete geri adım attıran lise öğrencilerinin eylemleri de sürüyor. Pazartesi günü Rennes kentinde yaklaşık bin 500 öğrenci, eğitim reformunu protesto etmek için sokaklara çıktı ve liselerde eğitimin durmasına yol açtı.

Brest kentinde Aralık ayı başından beri öğrencilerle polis arasında sık sık çatışmalar yaşanıyor. Geçen haftaya göre daha sakin olsa da düzenlenen gösteride yine çatışmalar yaşandı. Vannes ve Auray kentinde de yüzlerce öğrenci eylem yaptı.

Morlaix kentinde kamu lisesinde eğitim dururken, 450 öğrenci sokaklara çıkarak protesto gösterisinde bulundu. Concarneaux kentinde de Pierre Guéguin lisesi kapalı kaldı. Öğleden sonra da yüzlerce öğrenci kent sokaklarına çıkarak, “Biz sadece bir erteleme değil, reformda gerçek bir düzenleme istiyoruz” dedi.

Châteaulin, 250 öğrenci valilik önünde oturma eylemi yaptı. Jean-Moulin lisesi ve stratejik döner kavşak Pouillot bloke edildi. Saint-Nazaire’de lise işgali ile birlikte yüzlerce öğrenci okul önünde barikat kurdu. Nantes kentinde polise göre 2 bin öğrenci reformu protesto etmek için sokaklara çıktı. Bu kentte geçen hafta sonundan bu yana 20 lise de eğitim yapılamıyor.

Luçon kentinde 150 öğrenci eylem yaptı. Bir haftadan beridir Atlantique de Luçon lisesini işgal eden öğrenciler elemlerinin devamına karar verdi. Roch sur Yon kentinde ilk kez bu denli bir katılımla bin 200 öğrenci Mendès-France lisesi önünde toplandı ve giriş çıkışları kontrol altına aldı. Montaigu kentinde de öğrenci eylemleri sürdü.

Aşağı Normandiya bölgesinde 70 eğitim kurumundan en az 34’ünde eylemler nedeniyle eğitim durdu. Normandiya bölgesindeki Caen kentinde bin öğrenci yolu trafiğe kapatırken Alençon kentinde öğrenciler eğitim kurumlarını Çarşamba gününe kadar kapatma kararı aldı. Avranches kentinde geçen haftaki sükunet sona erdi ve Littré lisesinde eğitim bloke edildi. Saint-Lô kentinde Le Bon Sauveur özel lisesi eğitime kapatıldı. Curie kentinde de öğrencilerin işgal eylemleri sürdü.

ANF / 16.12.08